مقایسه کیفیت و هزینه‌های رنگ پودری و مایع

مقایسه کیفیت و هزینه‌های رنگ پودری و مایع نیازمند بررسی‌های گوناگونی است. سیستم رنگ پودری و رنگ مایع از پرکاربردترین سیستم‌های رنگ در جهان هستند که برای مقاصد گوناگون و بسیار زیادی از آن‌ها استفاده می‌شود. رنگ های پودری و مایع تفاوت‌های بسیاری دارند. در این مقاله قصد داریم رنگ پودری و مایع را از نظر کیفیت و هزینه‌ها بررسی کنیم و مورد مقایسه قرار دهیم. با مجموعه سالی فام همراه باشید.

مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع از نظر کیفی

برای مقایسه کیفیت رنگ پودری و مایع باید پارامترهای گوناگونی را مورد توجه قرار داد. توجه داشته باشید که برخی مشکلاتی که از نظر کیفی در سیستم رنگ پودری و مایع به وجود می‌آید از عدم طراحی مناسب خط رنگ است و با طراحی مناسب و اصولی می‌توان این مشکلات را حل کرد.

۱- شره کردن رنگ

مشکل شره کردن رنگ فقط در سیستم رنگ مایع به وجود می‌آید که باعث عدم یکنواختی پوشش می‌شود. همچنین شره کردن رنگ باعث می‌شود تا قطعه ظاهر نامناسبی داشته باشد و به نوعی محصول نهایی از کیفیت کمتری برخوردار باشد. در سیستم رنگ‌های پودری به دلیل نوع پوشش و یکنواختی نشستن پودر بر روی قطعه این مشکل وجود ندارد.

۲- عدم یکنواختی ضخامت

عدم یکنواختی ضخامت در رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مایع بسیار شایع‌تر از رنگ‌آمیزی پودری است. در سیستم‌ رنگ پودری معمولاً ضخامت رنگ در تمام سطح قطعه یکسان است یا تفاوت آن بسیار جزئی است اما در رنگ‌‌آمیزی با رنگ مایع گاهی ضخامت لایه رنگ بر روی سطح تفاوت بسیاری دارد.

مقایسه کیفیت رنگ پودری و مایع

۳- تداخل رنگ

از دیگر مواردی که باید در مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع مورد بررسی قرار داد، تداخل رنگ است. رنگ‌های مایع را باید در چند لایه بر روی سطح موردنظر اعمال کرد. اگر در هنگام اعمال رنگ، لایه قبلی به خوبی خشک نشده باشد میان این دو لایه تداخل به وجود می‌آید که باعث می‌شود تا رنگ با مشکل عدم یکنواختی و ایجاد مشکلات ظاهری در پوشش مواجه شود. در سیستم رنگ پودری به دلیل این‌که پوشش فقط از یک لایه تشکیل شده است، این مشکل به وجود نمی‌آید.

۴- خواص مکانیکی

خواص مکانیکی مورد دیگری است که در مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع مورد بررسی قرار می‌دهیم. رنگ‌های مایع به دلیل چند لایه بودن، وجود حلال مقاومت مکانیکی بسیار کمتری نسبت به رنگ پودری دارند. در سیستم رنگ پودری، یک لایه بودن، یکنواختی فیلم رنگ و عدم وجود حفره‌هایی که از خروج حلال ناشی می‌شود، باعث شده تا مقاومت مکانی بسیار بهتری داشته باشد.

۵- خواص شیمیایی

شاید بتوان گفت که یکی از نقاط ضعف رنگ‌های مایع وجود حفره‌هایی است که به دلیل خروج حلال به وجود می‌آیند. این حفره‌ها باعث می‌شوند تا آب و مواد شیمیایی راحت‌تر به داخل لایه رنگ نفوذ کنند. همین امر از میزان مقاومت شیمیایی این رنگ‌ها می‌کاهد. سیستم رنگ پودری خواص متفاوتی دارد و عدم وجود حفره و سوراخ بر روی لایه این رنگ باعث می‌شود تا در برابر مواد شیمیایی و خوردگی‌ها مقاومت بسیار بیشتری نسبت به رنگ مایع داشته باشد.

۶- پوست پرتقالی شدن

این مشکل فقط در رنگ پودری اتفاق می‌افتد. اگر تفنگ‌های پاشش رنگ پودری به درستی تنظیم نشده باشند، پدیده پوست پرتقالی شدن رخ می‌دهد. دلیل بروز این مشکل، پدیده یونیزاسیون معکوس است که باعث عدم یکنواختی سطح فیلم رنگ خواهد شد.

۷- گرمادهی بیش از حد

مورد دیگری که در مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع باید مورد بررسی قرار داد، پدیده گرمادهی بیش از حد است. این مشکل نیز مانند پوست پرتقالی شدن فقط در سیستم رنگ پودری رخ می‌دهد. گرمادهی بیش از حد در کوره‌های رنگ پودری باعث تغییر رنگ فیلم پوشش می‌شود. این گرمادهی اگر بسیار زیاد شود و به حالت حاد خود برسد می‌تواند پوشش را تخریب کند. اعمال تنظیمات مناسب کوره می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

۸- ایجاد حفره

همان‌طور که گفتیم، حفره در رنگ مایع به دلیل خروج حلال وجود دارد اما گاهی این حفره‌ها در سیستم رنگ پودری نیز به وجود می‌آید. وجود مواد خارجی مانند روغن، گریس، گرد و غبار و آلاینده‌های دیگر بر روی سطح قطعه و یا آلودگی رنگ با رنگ‌های دیگر یا مواد خارجی می‌تواند باعث شود تا بر روی سطح قطعه حفره ایجاد شود. این حفره‌ها به دلیل عدم هماهنگی مواد خارجی با رنگ پودری است که در هنگام فرایند پخت ایجاد می‌شود و از کیفیت محصول نهایی می‌کاهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید در خصوص آلودگی‌ها و رفع آن‌ها دقت بیشتری داشت.

مقایسه کیفیت و هزینه‌های رنگ پودری و مایع

مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع از نظر اقتصادی و هزینه‌ها

همان‌طور که در مطلب مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع به آن اشاره کردیم، هزینه راه‌اندازی و ساخت کارگاه رنگ پودری بیشتر از رنگ مایع است اما هزینه‌های جاری کمتر رنگ پودری باعث شده تا ساخت این کارگاه‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد و سود آن در دراز مدت بیشتر باشد. در این بخش قصد داریم که هزینه‌های جاری کارگاه‌های رنگ پودری و رنگ مایع را بررسی کنیم.

۱- هزینه مواد مصرفی

پارامترهایی مانند ضخامت فیلم پوشش، مواد افزودنی، بازده سیستم اعمال رنگ و موارد بسیار دیگری می‌تواند در هزینه موردنیاز برای مواد مصرفی نقش داشته باشد. در مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع از نظر میزان هزینه مواد مصرفی، رنگ پودری برتری بسیار مناسبی دارد. برای استفاده از این رنگ‌ها نیازی به استفاده از حلال وجود ندارد، در مواردی با کاربرد یکسان ضخامت لایه رنگ پودری کمتر است و رنگ پودری قابل بازیافت است و به همین دلیل بازده بالاتری دارد. این موارد باعث می‌شود که هزینه مواد مصرفی در سیستم رنگ پودری بسیار کمتر از رنگ مایع باشد.

۲- هزینه نیروی انسانی

در حالت کلی باید بگوییم که یک خط پاشش رنگ پودری به نیروی انسانی کمتر نسبت به خط رنگ مایع نیاز دارد. دلیل این امر اتوماسیون بیشتر خط رنگ پودری است. همچنین از دیگر مواردی که باعث کاهش تعداد نیروی انسانی خط رنگ پودری نسبت به رنگ مایع می‌شود، آسان‌تر بودن فرایند اعمال رنگ است. همچنین تمیز کردن خط رنگ پودری بسیار آسان‌تر از رنگ مایع است و نیازی نیست که یک فرد به مخلوط کردن رنگ با حلال مشغول باشد.

۳- هزینه دفع ضایعات

در مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع از نظر تولید ضایعات باید بگوییم که بازده رنگ‌ پودری در حدود ۹۵ درصد است. این بازده نشان می‌دهد که قسمت بسیار زیادی از رنگ پودری به عنوان پوشش اعمال می‌شود و به همین دلیل ضایعات بسیار کمی تولید می‌شود. همچنین باید توجه داشت که ضایعات ایجاد شده در خط رنگ پودری خطرناک نیستند و قوانین خاص دفع ضایعات خطرناک شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

رنگ‌های مایع ضایعات بسیار بیشتری دارند. حلال‌ها، رنگ‌های اضافی در کنار بازده بسیار پایین‌تر باعث می‌شود تا ضایعات بیشتری تولید شود. همچنین برخی از این ضایعات خطرناک هستند و باید در خصوص دفع آن‌ها اقدامات هزینه بری انجام شود.

پس می‌توان گفت که دوره تمیز سازی، میزان و حجم ضایعات تولید شده در خط رنگ پودری بسیار کمتر از رنگ مایع است و همچنین ضایعات خط رنگ پودری خطرناک نیستند.

مقایسه کیفیت و هزینه‌های رنگ پودری و مایع

۴- هزینه نگهداری

انواع فیلترها و قسمت‌های خط رنگ پودری را می‌توان به راحتی تمیز کرد و نیازی به تعویض زود به زود این قطعات وجود ندارد در حالی که این فیلترها و قطعات در خط رنگ مایع نیاز به تعویض دوره‌ای دارند. برای درک بیشتر این اختلاف باید بگوییم که دوره تمیز سازی خط رنگ مایع در سال ۵۲ مرتبه است در حالی که این دوره در سیستم رنگ پودری تنها ۱۲ بار است. همچنین تمیز کردن خط رنگ مایع به حداقل ۲ نفر و ۸ ساعت زمان نیاز دارد در حالی که سیستم رنگ پودری معمولاً تنها نیاز به دو نفر دارد و آن‌ها می‌توانند خط رنگ را در کمتر از ۲ ساعت تمیز کنند.

۵- هزینه انرژی مصرفی

آخرین مبحثی که در مقایسه رنگ های پودری و رنگ های مایع قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، هزینه انرژی مصرفی در این دو سیستم رنگ است. رنگ‌های مایع به حجم هوای بسیاری زیادی نیاز دارند تا بتوانند حلال موجود در اتاقک پاشش را خارج کنند. باید در نظر داشت که این حلال در هوای کره زمین و جو اتمسفر پخش می‌شود و به محیط‌زیست آسیب می‌رساند. رنگ های پودری به هوای کمتری در اتاقک پاشش نیاز دارند و در صورتی که از فیلتر و سیستم بازیافت مناسب استفاده شده باشد می‌توان این هوا را دوباره به اتاقک برای استفاده بازگرداند. پس می‌توان گفت که از نظر انرژی موردنیاز برای تأمین هوای اتاقک پاشش، رنگ‌های پودری به انرژی کمتری نیاز دارند.

البته این تمام انرژی مصرفی نیست، سیستم رنگ پودری برای اعمال رنگ نیاز دارد تا رنگ در کوره پخته شود. این کوره‌ها انرژی مصرف می‌کنند تا حرارت موردنظر را تأمین کنند. این مصرف انرژی باعث می‌شود که هزینه انرژی مصرفی رنگ‌های پودری بالاتر رود.

در مجموع می‌توان گفت که انرژی موردنیاز رنگ‌های پودری بیشتر از رنگ‌های مایع است اما با توجه به دیگر موارد و به صورت کلی، هزینه انرژی موردنیاز برای رنگ‌های پودری کمتر از رنگ‌های مایع است.