مقایسه سیستم اجرایی، تجهیزات موردنیاز و ایمنی رنگ های پودری و رنگ مایع

مقایسه سیستم اجرایی، تجهیزات موردنیاز و ایمنی رنگ های پودری و رنگ مایع را می‌توان مورد بررسی قرار داد. این دو سیستم پوششی تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر در نحوه اعمال و ساختار دارند اما هر دو از رنگ‌های پر استفاده در صنعت هستند. اکنون قصد داریم در خصوص سیستم اجرایی، زمان لازم برای خشک شدن، پارامترهای حفظ محیط‌زیست، موارد ایمنی و تجهیزات موردنیاز برای اعمال این دو نوع سیستم پوششی نکاتی را با هم مرور کنیم. با مجموعه سالی فام همراه باشید.

مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع از نظر سیستم اجرایی

در مقایسه سیستم اجرایی رنگ های پودری و رنگ مایع قصد داریم پارامترهای اجرایی این دو سیستم پوششی را با هم مقایسه کنیم. البته توجه داشته باشید که در این مقایسه‌ها خط رنگ پودری را شامل موارد زیر دانسته‌ایم.

منطقه خشک کن

در این منطقه رطوبت موجود بر روی سطح قطعه بخار می‌شود و قطعه کاملاً خشک می‌شود.

اتاقک پاشش

اتاقک پاششی که مد نظر است، اتاقک پاشش اتوماتیک است تا خطاهای انسانی به حداقل کاهش پیدا کند. با این وجود ساخت منطقه تعمیر در خط رنگ برای رفع عیوب احتمالی لازم است.

محل ذخیره سازی موقت

قطعات قبل از ورود به کوره در این محل نگهداری می‌شوند. این قسمت را برای جلوگیری از آلوده شدن رنگ های پودری به مواد خارجی و آلودگی‌ها می‌سازند.

کوره پخت

کوره پخت غیر پیوسته در این مطلب مد نظر است. این کوره‌ها به این شکل کار می‌کنند که پس از طی شدن فرایند پخت یک قطعه، قطعه از کوره خارج شده، قطعه دیگری در داخل کوره قرار داده می‌شود و فرایند پخت مجدداً شروع می‌شود. فرایند بارگیری و تخلیه در این کوره‌ها دستی است.

سیستم انتقال

سیستم انتقال دستی برای تمام مراحل گفته شده در نظر گرفته شده است.

مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع

مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع از نظر زمان موردنیاز برای اعمال رنگ

در سیستم پوششی رنگ مایع، چند لایه رنگ بر روی قطعه اعمال می‌شود. مجموعه اعمال این لایه‌ها را به عنوان زمان اعمال رنگ مایع در نظر می‌گیریم. در سیستم رنگ های پودری زمان اعمال را باید با توجه به نوع تفنگ پاشش بررسی کرد. زمان پاشش در سیستم کرونا کوتاه‌تر از سیستم پاشش ترابیو است. با این وجود می‌توان گفت که زمان موردنیاز برای اعمال رنگ‌ های پودری و مایع فرق چندانی با یکدیگر ندارند و زمان موردنیاز برای اعمال این رنگ‌ها نزدیک به هم است.

البته یکی از عوامل تأثیرگذار بر زمان رنگ زدن که باعث می‌شود اعمال رنگ پودری سریع‌تر شود، آماده بودن رنگ پودری پس از دریافت از تولید کننده است. رنگ های پودری به همان شکلی که از تولید کننده خریداری و دریافت می‌شوند، قابل مصرف هستند و در صورت نگهداری و انبارداری صحیح نیازی به هیچ‌گونه تغییری ندارند اما رنگ‌های مایع به تغییراتی مانند اضافه کردن هاردنر، حلال و تنظیم پارامترهایی نظیر ویسکوزیته نیاز دارند.

مقایسه دو سیستم پاششی از نظر زمان خشک شدن

در قسمت قبل خواندیم که زمان لازم برای اعمال این دو نوع سیستم پوششی تفاوت چندانی ندارد اما زمانی که به مبحث مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع در زمانی که برای خشک شدن نیاز دارند می‌رسیم، تفاوت بسیار زیاد است. رنگ‌های مایع در حقیقت با استفاده از جریان هوا خشک می‌شوند، به همین دلیل به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارند. یکی از دلایلی که در کارگاه‌های رنگ‌های مایع قطعات زیادی انباشته می‌شوند همین زمان موردنیاز برای خشک شدن است. وقتی در خصوص خشک شدن در سیستم پوششی رنگ های پودری صحبت می‌کنیم در حقیقت به زمان موردنیاز برای پخت رنگ اشاره داریم. کاملاً مشخص است که فرایند پخت رنگ در کوره بسیار سریع‌تر از خشک شدن از طریق هوا است. رنگ‌های پودری با توجه به جنس، ضخامت و شرایط دیگر، به زمانی در حدود ۶۰ دقیقه برای پختن و خشک شدن نیاز دارند. البته این خشک شدن با مصرف انرژی انجام می‌شود که باید این نکته را مد نظر قرار داد.

مقایسه دو سیستم پاششی از نظر پارامترهای زیست محیطی

در مقایسه رنگ های پودری با رنگ مایع از نظر تأثیر بر محیط‌زیست باید گفت که در رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مایع گاهی در حدود ۷۰ درصد حلال استفاده می‌شود در حالی که رنگ‌ های پودری فاقد حلال هستند و به همین دلیل می‌توان گفت که یک خط رنگ‌آمیزی با رنگ پودری می‌تواند تقریباً بدون تولید هیچ‌گونه آلودگی باشد.

همچنین هر چه محدودیت‌ها در خصوص تخلیه حلال‌ها به دلیل ایجاد آسیب به محیط‌زیست بیشتر می‌شود، هزینه‌های بیشتری به کارگاه‌های رنگ‌آمیزی با رنگ مایع تحمیل می‌شود. این کارگاه‌ها باید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای سوزاندن مواد حلال تهیه کنند. به طور کلی می‌توان گفت که حلال‌ها از هر جهت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوند. دفع برخی حلال‌ها و ضایعات ایجاد شده توسط آن‌ها به دلیل خطرناک بودن غیرممکن است و فرایند بی خطر کردن یا نابود کردن آن‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد. همچنین مواد حلال غالباً از ترکیبات آلی و فرار ساخته می‌شوند که همین امر می‌تواند برای کارگران مشکلاتی را ایجاد کند. در سیستم پاششی رنگ پودری هیچ کدام از این موارد وجود ندارد و همچنین می‌توان بخش بسیار زیادی از رنگ اضافی را بازیافت نمود.

مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع

مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع از نظر مسائل ایمنی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از رنگ‌های پودری ایمنی بسیار بالای کارگاه‌های آن است. از آنجایی که در این کارگاه‌ها از هیچ‌گونه حلالی استفاده نمی‌شود خطر حریق از بین می‌رود و همین مسئله می‌تواند باعث کاهش چشمگیر و بسیار زیاد حق بیمه پرداختی توسط صاحبان کارگاه شود. علاوه بر این تمام پس مانده پودر را می‌توان به راحتی و با کمک یک جاروبرقی صنعتی جمع کرد. همچنین در سیستم رنگ پودری میزان خطر برای سلامت افراد به دلیل عدم وجود حلال بسیار کاهش می‌یابد. حلال‌ها می‌تواند برای دهان، بینی، گلو، پوست و یا چشم کاربران حساسیت ایجاد کنند و به این نقاط از بدن افراد صدمه وارد کنند.

تنها در موارد بسیار نادری برخی از رنگ‌ های پودری باعث بروز حساسیت پوستی شده‌اند. همچنین این رنگ‌ها می‌توانند در اثر تماس با لباس‌ها و دستکش‌های آلوده خاصیت سایندگی ایجاد کنند که این مورد را می‌توان با شستن با دقت با آب و صابون برطرف کرد. در کارگاه رنگ پودری اصلاح شده میزان غیبت کارگران به دلایل ایمنی بسیار کاهش می‌یابد و به همین دلیل باعث می‌شود تا میزان بهره‌وری به میزان مناسبی افزایش یابد.

کارگاه‌های رنگ مایع خلاف این موارد هستند و از نظر ایمنی می‌توانند بسیار خطرناک و هزینه‌بر باشند و باید در خصوص کار با حلال‌ها از نظر احتمال بروز آتش‌سوزی، دفع ضایعات و سلامتی کارگران دقت بسیاری به خرج داد.

مقایسه دو سیستم پوششی از نظر تجهیزات موردنیاز

اگر بخواهیم در مقایسه رنگ های پودری و رنگ مایع به قیمت تجهیزات موردنیاز نگاه کنیم، قیمت تجهیزات موردنیاز در خط رنگ‌آمیزی با رنگ پودری بسیار گران‌تر از رنگ مایع است اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که هزینه‌های جاری کارگاه‌های رنگ‌آمیزی با رنگ پودری بسیار پایین‌تر از کارگاه‌های رنگ‌آمیزی با رنگ مایع است. به همین دلیل می‌توان گفت که هزینه اولیه راه اندازی کارگاه رنگ پودری بالا است اما میزان بازگشت سرمایه و سود نیز بیشتر از رنگ مایع است.

سیستم رنگ پودری مجهز به اتاقک پاشش و کوره پخت است. این دو قسمت را می‌توان مهم‌ترین و هزینه‌برترین قسمت‌های خط پاشش رنگ پودری دانست. تفنگ‌های اتوماتیک، سیستم تهیه هوای فشرده، سیستم بازیافت رنگ و کوره پخت مجهز به سیستم تهیه هوای گرم هزینه‌های بسیاری را برای صاحب کارگاه به همراه خواهند داشت اما زمانی که هزینه‌هایی مانند خرید دائم حلال، قیمت بیمه بالاتر، هزینه دفع حلال و ضایعات و موارد مانند این را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که خط رنگ پودری از هزینه‌های جاری بسیار کمتری برخوردار است. پس در هنگام انتخاب بین سیستم پوششی پودری و مایع باید این موارد را در نظر گرفت.