مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع

مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع را چگونه باید انجام داد؟ رنگ های پودری را می‌توان در میان رنگ‌های جدید قرار داد که کمتر از ۷۰ سال از اختراع آن‌ها می‌گذرد. این رنگ‌ها توانستند به خوبی جای خود را در صنعت باز کنند و صنایع بسیار زیادی به استفاده از این رنگ‌ها روی آوردند. رنگ‌های مایع، رنگ‌هایی قدیمی‌تر هستند که هنوز هم از آن‌ها استفاده‌های بسیاری می‌شود. برای مقایسه این دو نوع رنگ باید در خصوص موارد متفاوتی بررسی‌هایی انجام شود که در سری مطالب مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع به بیان توضیحاتی در مورد هر کدام از عوامل تأثیرگذار بر این رنگ‌ها خواهیم پرداخت. یکی از این بررسی‌ها میزان عمر مفید رنگ در شرایط مختلف است. در این قسمت از سری مطالب مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع قصد داریم در خصوص عمر مفید رنگ های پودری و مایع در شرایط مختلف مطالبی را با هم مرور کنیم. با مجموعه سالی فام همراه باشید.

مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع

رنگ پودری و رنگ مایع شرایط اعمال و ساختاری کاملاً متفاوت دارند. رنگ‌های مایع را در حلال‌های متفاوت حل می‌کنند و پس از اعمال رنگ، حلال تبخیر می‌شود و لایه‌ای رنگ بر روی سطح کار باقی می‌ماند. رنگ‌های پودری را با استفاده از هوا به عنوان حامل در مسیر به حرکت در می‌آورند و با استفاده از روش‌های مختلف باردار کردن بر روی قطعه قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که اعمال رنگ پودری بر روی قطعات به پیش زمینه‌هایی مانند عملیات تمیزکاری و آماده سازی نیاز دارد. برای این‌که بتوانیم مقایسه درست و کاملی بر روی پارامترهای مؤثر بر عمر مفید رنگ پودری و مایع داشته باشیم باید عواملی نظیر تابش خورشید، شرایط جوی و میزان رطوبت را مد نظر قرار دهیم. البته باید توجه داشت که شرایط استفاده و مکان قطعه رنگ شده بسیار مهم است. به عنوان مثال قطعه رنگ شده‌ای که در خانه قرار دارد فقط در معرض نور خورشید و رطوبت است اما پایه رنگ شده یک اسکله علاوه بر نور خورشید و رطوبت، از ضربه امواج و املاح موجود در آب دریا نیز صدمه می‌بیند. به همین دلیل برای بررسی و مقایسه طول عمر رنگ پودری و مایع، کاربری خاصی مد نظر قرار داده شد تا بتوان کارایی آن‌ها را در شرایط یکسان سنجید.

مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع

مقایسه طول عمر مفید رنگ های پودری و رنگ مایع بر روی قطعه‌ای یکسان

در این مطلب قصد داریم طول عمر رنگ های پودری و مایع را بر روی یک ترانسفورماتور نصب شده در محل خود بررسی کنیم. این ترانسفورماتور با عوامل تخریبی مانند ضربه، شرایط آب و هوایی، نور خورشید، رطوبت و تغییرات دمایی مواجه است. پارامترهای بسیار مهم در این قطعه نور خورشید، دما و رطوبت هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نور خورشید

اولین عاملی که در مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع به آن می‌پردازیم بررسی تأثیر نور خورشید بر سطح قطعه است. اشعه ماورا بنفش نور خورشید می‌تواند باعث تخریب رنگ‌ها شود. این اشعه، انرژی بسیار بالایی دارد و این انرژی می‌تواند پیوند‌های شیمیایی موجود در رنگ‌ها را تضعیف و تخریب کند که در نهایت به کاهش طول عمر و ماندگاری و از بین رفتن رنگ منجر خواهد شد. رنگ‌های پودری اپوکسی و اپوکسی – پلی استر به دلیل داشتن پیوندهای شیمیایی ضعیف نمی‌توانند شرایط جوی را به خوبی تحمل کنند و اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند به سرعت تخریب می‌شوند. برای قطعاتی که قرار است در معرض نور خورشید باشند بهتر است از رنگ‌های پلی استر استفاده کرد. البته باید توجه داشت که نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ‌دانه‌ها شود که این مورد تأثیری بر روی کارایی، مقاومت و عمر مفید رنگ ندارد. رنگ‌های مایع در برابر نور خورشید از رنگ‌های اپوکسی و اپوکسی – پلی استر بسیار مقاوم‌ترند و آسیب بسیار کمتری می‌بینند.

دما

بسیاری از واکنش‌های شیمیایی برای شروع احتیاج به انرژی فعال‌سازی دارند. به همین دلیل از دما می‌توان به عنوان یک عامل تسریع کننده روند تخریب نام برد. افزایش دما باعث می‌شود تا واکنش‌های بیشتری بتوانند انرژی مورد نیاز برای انجام را به دست بیاورند و انجام شوند. بسیاری از رنگ‌ها در دمای معمولی محیط مقاوم هستند اما افزایش دما می‌تواند باعث تخریب رنگ‌ها شود.

مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع

رطوبت

یکی دیگر از عواملی که در مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع باید به آن توجه شود، رطوبت است. رطوبت از مهم‌ترین عوامل تخریب رنگ‌ها است. رطوبت در هوا به دو صورت رطوبت گازی و رطوبت مایع وجود دارد. بخار آب موجود در هوا را رطوبت گازی و رطوبتی که به صورت مایع در می‌آید مانند باران و شبنم را رطوبت مایع می‌نامند. هر کدام از این دو رطوبت به نوعی در تخریب رنگ‌ها نقش دارند.

رطوبت گازی یا همان بخار موجود در هوا می‌تواند باعث تغییر میزان رطوبت موجود در رنگ می‌شود. رنگ‌ها پس از اعمال سعی می‌کنند تا حالتی تعادلی با محیط اطراف خود برقرار کنند. به همین دلیل تغییر میزان رطوبت می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های مکانیکی در رنگ شود.

رطوبت مایع که شبنم و باران آن را تشکیل می‌دهند می‌تواند به سطح رنگ نفوذ کند و بافت آن را تخریب نماید. دلیل این امر هم اشباع بودن رطوبت مایع از اکسیژن است. وجود اکسیژن در آبی که به بافت رنگ از طریق خلل و فرج نفوذ می‌کند باعث می‌شود تا واکنش‌های شیمیایی که موجب تخریب رنگ می‌شود تسریع شوند. همچنین ورود رطوبت مایع و خروج آن از طریق سوراخ‌های ریز موجود در سطح رنگ باعث می‌شود تا میزان تنش‌های مکانیکی افزایش یابد. همین‌طور وجود آب و رطوبت باعث می‌شود تا واکنش‌های فتوشیمیایی افزایش یابد که همین امر باعث می‌شود تا نور خورشید بتواند سریع‌تر رنگ را تخریب کند.

تفاوت رنگ پودری و رنگ مایع در مواجهه با رطوبت بیان‌گر این موضوع است که رنگ های پودری از مزیت نسبی برخوردار هستند. رنگ‌های مایع همان‌طور که گفتیم در حلال وجود دارند و پس از تبخیر مواد حلال بر روی آن‌ها سوراخ‌ها و حفره‌هایی ایجاد می‌شود. این حفره‌ها مسیر بسیار مناسبی برای ورود و خروج رطوبت هستند. همین امر موجب می‌شود در برابر رطوبت بسیار آسیب‌پذیر باشند. رنگ‌های پودری ساختاری یکنواخت و به هم پیوسته دارند و همین امر موجب می‌شود که رطوبت نتواند به راحتی به درون آن‌ها نفوذ کند.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه می‌توان گفت که شرایط آب و هوایی مهم‌ترین عامل در تعیین میزان طول عمر رنگ های پودری و مایع هستند. در مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع در مقابل شرایط آب و هوایی، اثر تخریبی رطوبت بسیار مهم است. رنگ‌های پودری به دلیل ساختار پیوسته می‌توانند مقاومت بیشتری از خود نشان دهند و به همین دلیل طول عمر مفید رنگ های پودری بیشتر  و در نتیجه ماندگارتر است.

همچنین در مقایسه رنگ پودری و رنگ مایع باید گفت که رنگ های پودری از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به رنگ‌های مایع برخوردار هستند. تست‌های خمش، ضربه و جامی شدن که میزان انعطاف‌پذیری رنگ را می‌سنجد، نشان دهنده نتایج بهتر رنگ‌های پودری نسبت به رنگ‌های مایع بود. در خصوص تست شرایط جوی و نور آفتاب نیز باید گفت که رنگ‌های اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ کیفی هم‌ردیف رنگ‌های مایع قرار دارند.

به طور کلی باید گفت که در مقایسه طول عمر مفید رنگ های پودری و مایع، رنگ‌های پودری نتایج بهتری می‌دهند و طول عمر بالاتری خواهند داشت.