اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک و توضیحاتی در خصوص آن‌ها – بخش اول

از اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک چه می‌دانید؟ آیا با تمام این اجزا و کارکرد آن‌ها آشنایی دارید؟ در سری مقالات اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک و توضیحاتی در خصوص آن‌ها قصد داریم تا در خصوص جواب این سؤالات مطالبی را با هم مرور کنیم.

شایع‌ترین روش استفاده از رنگ‌های پودری، پاشش به روش الکترواستاتیک است. این روش که در اواسط دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی توسعه یافت به سرعت جایگاه خود را به دست آورد و روز به روز بر میزان استفاده از آن افزوده می‌شود. می‌توان از روش الکترواستاتیک به عنوان سریع‌ترین راه رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ‌های پودری نام برد. از دهه ۶۰ تا کنون رنگ پودری و اجزا خط رنگ پودری تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری را به خود دیده است. بسیاری از این تغییرات و پیشرفت‌ها در زمینه حل مشکلات و مسائل مربوط به پاشش رنگ و بهبود سیستم‌های متفاوت رنگ‌آمیزی بوده است.

اجزا خط رنگ

اجزا خط رنگ پودری

همان‌طور که گفتیم استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک متداول‌ترین روش رنگ کردن قطعات گوناگون با پوشش‌های پودری است. هر خط رنگ پودری اجزا و بخش‌های متفاوتی دارد که این بخش‌ها عبارت‌اند از:

۱- منطقه زیرسازی

زیرسازی مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در کیفیت نهایی کار نقش داشته باشد. عدم زیرسازی مناسب باعث می‌شود تا رنگ پودری به سطح مورد نظر به خوبی نچسبد و همین امر کیفیت کار را پایین خواهد آورد. در این منطقه بر روی قطعه‌ای که می‌خواهیم رنگ کنیم، بر اساس جنس و نوع آن زیرسازی‌های مناسب انجام می‌شود.

۲- منطقه خشک کردن

پس از انجام زیرسازی‌های لازم نوبت به خشک کردن قطعه از رطوبت است. در این منطقه با استفاده از دمیدن هوای گرم بر روی قطعه، رطوبت موجود بر روی آن را بخار می‌کنند. وجود رطوبت بر روی قطعه از دیگر مواردی است که می‌تواند از کیفیت کار بکاهد. رطوبت موجود بر روی سطح کار می‌تواند باعث شود تا رنگ پودری به شکل کلوخه در بیاید و پوشش نهایی با نقص همراه باشد.

۳- منطقه پاشش

منطقه پاشش یا اتاقک پاشش محلی است که با استفاده از تفنگ‌های پاشش، رنگ مورد نظر را بر روی سطح مورد نظر می‌پاشند. تفنگ‌های پاشش به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. اتاقک‌های پاششی که در آن‌ها از تفنگ‌های اتوماتیک استفاده می‌شود نیاز به ساخت قسمتی برای رفع نقص دارند. در این قسمت با استفاده از تفنگ‌های پاشش دستی، رنگ پودری الکترواستاتیک را بر روی قسمت‌هایی که به خوبی پوشش بر روی آن‌ها قرار نگرفته است می‌پاشند و در حقیقت عیوب سطح را رفع می‌کنند.

اجزا خط رنگ

۴- کوره پخت

کوره پخت انواع متفاوتی دارد که در این کوره‌ها با استفاده از هوای گرم یا اشعه مادون‌قرمز اقدام به پختن رنگ پودری می‌کنند. میزان دما، سرعت افزایش دما در این منطقه بسیار اهمیت دارد زیرا بر روس سطح و کیفیت کار تأثیرگذار است. همچنین کوره پخت نیاز به تهویه مناسبی دارد تا از ایجاد محصولات جانبی در آن جلوگیری شود.

۵- منطقه خنک کردن

پس از پختن رنگ در کوره، باید سطح را خنک کرد تا کار به اتمام برسد. در منطقه خنک کردن با استفاده از جریان هوای خنک قطعه را سرد می‌کنند و از خطر رنگ خارج می‌کنند.

پس از آشنایی جزئی با هر یک از اجزا خط تولید رنگ پودری نوبت به ارائه توضیحات بیشتری در خصوص آن‌ها می‌رسد.

زیرسازی

رنگ‌های پودری را می‌توان بر روی تمام سطح‌هایی که بتوانند جریان الکتریکی را از خود عبور دهند یا هادی باشند و همچنین بتوانند دمای کوره را تحمل کنند استفاده کرد. نحوه و چگونگی آماده و زیرسازی کردن قطعه قبل از اعمال رنگ می‌تواند باعث افزایش مقاومت شیمیایی، فیزیکی و ظاهری قطعه شود و به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همان‌طور که در بخش‌های بالاتر گفتیم از دیگر اهمیت‌های زیرسازی مناسب افزایش کیفیت کار نهایی است.

برای زیرسازی آهن معمولاً از دو ماده فسفات آهن و فسفات روی استفاده می‌کنند. استفاده از فسفات آهن و روی می‌تواند اثرات ضد خوردگی و چسبندگی خوب رنگ به قطعه را به همراه داشته باشد. تفاوت این دو ماده در محیط استفاده از قطعه است. اگر از قطعه در محیط خارجی و بیرونی استفاده می‌شود بهتر است از فسفات روی و اگر در محیط داخلی استفاده می‌شود از فسفات آهن بر روی آن استفاده می‌شود. برای زیرسازی و آماده کردن قطعات آلومینیومی از کرومات استفاده می‌کنند. کرومات اثر ضد خوردگی خیلی خوبی دارد، باعث ایجاد چسبندگی بسیار عالی میان رنگ پودری الکترواستاتیک و سطح می‌شود و برای استفاده در محیط‌های خارجی و داخلی مناسب است.

اجزا خط رنگ

منطقه خشک کردن

از دیگر اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک منطقه خشک کردن است. در مراحل متفاوت استفاده از رنگ پودری، گرما کاربردهای متفاوتی دارد. گرمای مورد نظر برای هر یک از اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک توسط کوره تأمین می‌شود. این کوره‌ها با توجه به میزان گرمای موردنیاز و سایر نیازهای یک سیستم رنگ‌آمیزی به شکل‌ها و در اندازه‌های گوناگونی طراحی می‌شوند. یکی از موارد استفاده این کوره‌ها سوزاندن مواد انباشته شده بر روی تکیه‌گاه‌های قطعه با اعمال گرما است. از دیگر کاربردهای کوره بالا بردن دمای قطعات تمیز شده برای جذب بهتر رنگ پودری است. علاوه بر این‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف این کوره‌ها تبخیر آب و رطوبت موجود بر روی سطح کار است. با این کار می‌توان جلوی مشکلاتی که این رطوبت به وجود خواهد آورد را گرفت. پس از بیان همه این مطالب به مهم‌ترین وظیفه کوره‌ها می‌رسیم که آن ذوب و جاری کردن رنگ‌های پاشیده شده بر روی کار است.

سرعت زیاد عملیات رنگ‌آمیزی با رنگ‌های پودری باعث شده تا نیاز باشد از عامل گرما به بهترین شکل ممکن و با بیشترین صرفه‌جویی که می‌توان داشت، استفاده شود. باید تمام نیازهای یک سیستم کاربردی را به طور کامل مطالعه کرد و آن را با توانایی‌ها و اصول طراحی کوره‌های موجود انطباق داد. این بررسی دقیق، کامل و همه جانبه می‌تواند باعث شود تا اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک به بهترین شکل ممکن و به صورت سودمند کار کنند و محصولات نهایی از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

پس از ارائه توضیحاتی در خصوص کوره و نقش آن به عملیات خشک کردن می‌رسیم. عملیات خشک کردن، مرحله قبل از پاشش رنگ پودری بر روی سطح است. در این مرحله با استفاده از گرمادهی اولیه تمام رطوبت موجود بر روی سطح کار را از بین می‌برند. این وظیفه توسط دمش و ایجاد جریان هوای گرم بر روی سطح کار انجام می‌شود. این هوای گرم معمولاً از تماس غیرمستقیم هوا با گازهای حاصل از احتراق ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین فاکتورهایی که در تعیین میزان حرارت لازم برای این مرحله نقش دارند می‌توان به میزان رطوبت موجود بر روی قطعه، طول منطقه خشک کردن و وزن قطعه اشاره کرد. در این مرحله معمولاً حداکثر دما ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است که برای خشک کردن هر قطعه‌ای کافی است و با هر کوره‌ای به راحتی می‌توان به این دما رسید. تهویه مناسب می‌تواند با خارج کردن بخار آب از محیط، موجب افزایش سرعت خشک شدن قطعه شود.

در اینجا قسمت اول مطلب اجزا خط رنگ پودری الکترواستاتیک و توضیحاتی در خصوص آن‌ها به پایان رسید در قسمت‌ دوم این مطلب در خصوص منطقه پاشش و کوره پخت توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.