انواع ابزار رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان

ابزار رنگ آمیزی و نقاشی جزء لوازمی است که استفاده از آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای و مبتدی خواهد بود. ابزار نقاشی ساختمان شامل موارد مختلفی است که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. به‌طورکلی نقاشی ساختمان کار پیچیده‌ای نیست، اما نیاز به ابزارهای رنگ‌آمیزی خاصی دارید. شاید این اتفاق برای شما رخ‌داده باشد که با دیدن فضاهای دلنشین و اتاق‌های رنگارنگ، ترغیب شوید که تغییری در رنگ اتاق‌ها ایجاد نمایید و دیوارهای خانه را براساس سلیقه خود رنگ آمیزی نمایید. اغلب با تکراری و خسته‌کننده شدن فضای زندگی، اولین گزینه رنگ آمیزی خانه است. یکی از ساده‌ترین و مناسب‌ترین روش برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی، نقاشی ساختمان محسوب می‌شود. اگر شما تصمیم به رنگ آمیزی فضای خانه خود دارید، باید با ابزارهای موردنیاز آن آشنایی کافی داشته باشید.

ابزار رنگ آمیزی

فهرست ابزار‌های موردنیاز برای رنگ آمیزی ساختمان

به‌طورکلی برای رنگ آمیزی، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه قصد داریم به ابزار لازم رنگ آمیزی فضای خانه اشاره می‌کنیم:

پرایمر و رنگ

قلم‌مو

سینی غلطک

دسته غلطک

حلال یا پاک‌کننده (پاک‌کردن لکه روغنی)

پارچه یا کهنه تمیز مخصوص

لیسه و کاردک

برس سیمی

نوارچسب کاغذی

آچار و پیچ‌گوشتی

سنباده

کاغذ یا کاور پلاستیکی برای محافظت سطح از پاشش رنگ

پاک‌کننده رنگ

غلطک

اسپری رنگ

نوار نقاش

انواع قلم‌مو برای رنگ آمیزی ساختمانی

برای رنگ آمیزی نیاز به قلم‌مو دارید. برای انتخاب قلم‌مو باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. در صورت استفاده از رنگ حلال آب، باید قلم‌مویی را انتخاب نمایید که دندانه‌های نایلونی داشته باشد. رنگ حلال آب قلم‌موی طبیعی را شل می‌کند و به آن صدمه می‌رساند. در صورت استفاده از رنگ حلال روغن، باید دندانه‌های قلم از جنس طبیعی باشند. یک نوع دیگر قلم‌مو وجود دارد که جنس آن از فوم است و برای کارهای پیچیده‌تری نظیر رنگ آمیزی حکاکی‌های دیوار یا سنگ‌کاری‌ها و چهارچوب پنجره کاربرد دارند. این نوع قلم‌مو به‌دلیل سخت تمیز شدن آن، سریع از بین می‌رود و یک‌بارمصرف است.

برای اضافه کردن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنیدابزار نقاشی ساختمان
در ادامه قصد داریم به معرفی ابزارهای نقاشی ساختمان بپردازیم:

1. لباس مناسب

داشتن لباس اولین چیزی است که برای نقاشی ساختمان نیاز خواهید داشت. لباس باید راحت باشد و بهتر است تمام بدن را پوشش دهد. اگر قصد دارید از لباس‌های کهنه استفاده نمایید، بهتر است شلوار بلند و پیراهن آستین‌دار را انتخاب کنید.

2. چسب نواری کاغذی

یکی از مهم‌ترین لوازم نقاشی ساختمان، چسب نواری کاغذی محسوب می‌شود. چسب‌های کاغذی دارای چسبندگی نسبتاً خوبی هستند که می‌توانند لبه‌های قرنیزها و حاشیه دیوارها را پوشش‌دهی کنند تا هنگام نقاشی، رنگی نشوند.

3. ملحفه، پارچه یا پلاستیک ضخیم

یکی از موارد طبیعی در هنگام نقاشی ساختمان، شره کردن رنگ و ریختن آن در نواحی مختلف است. بهتر است کف زمین را با ملحفه، پارچه یا پلاستیک ضخیم بپوشانید تا در هنگام اتمام کار دچار دردسر نشوید. برای تهیه پلاستیک‌های ضخیم، مغازه‌های ابزارفروشی گزینه مناسبی هستند. همچنین اگر بتوانید از پارچه کتان بلند و باریک استفاده نمایید، کار شما ساده‌تر می‌شود.

4. سطل رنگ

پرکردن مرتب سطل رنگ در هنگام کار، یکی از بخش‌های آزاردهنده رنگ آمیزی به‌شمار می‌رود. اگر ظرف رنگ بزرگ‌تر باشد، تعداد دفعات پرکردن آن کاهش می‌یابد، اما حجم آن سنگین‌تر می‌شود و جابه‌جایی آن سخت‌تر خواهد شد. اگر سطل شما به‌اندازه یک گالن کامل رنگ بگیرد و جایی برای نصب شدن روی در یا نردبان برای آن تعبیه شده باشد، یکی از مهم‌ترین لوازم نقاشی ساختمان را در اختیار خواهید داشت.

ابزار رنگ آمیزی

5. غلطک و دسته غلطک

غلطک جزء ابزار رنگ آمیزی ساختمان محسوب می‌شود. با استفاده از یک غلطک افراد می‌توانند اقدام به نقاشی ساختمان کنند. غلطک این قابلیت را دارد سرعت اجرای کار را افزایش دهد و موجب یکدست شدن کار نهایی گردد. اگر دسته غلطک از جنس استیل و ضدزنگ باشد، عمر آن طولانی‌تر خواهد شد. برای دیوارها از یک غلطک بزرگ استفاده می‌شود. همچنین برای کناره‌ها از غلطک کوچک‌تر بهره می‌گیرند.

6. نردبان

برای بخش‌های بالاتر که به‌سادگی دسترسی به آن نواحی امکان‌پذیر نیست، از چارپایه، صندلی و میز برای رنگ آمیزی استفاده می‌شود. استفاده از نردبان یک روش ایمن محسوب می‌شود. نردبان دوطرفه تلسکوپی را به‌سادگی می‌توانید در گوشه انباری نگهداری نمایید. نردبان دوطرفه تلسکوپی جزء لوازم نقاشی ساختمان محسوب می‌شود که بسیار پرکاربرد است. بهتر است تعداد پله‌ها را به صورتی انتخاب نمایید که در بلندترین ناحیه نردبان دسترسی آسانی به سقف منزل داشته باشید.

7. قلم‌مو

بعد از اتمام کار رنگ آمیزی باید نوار چسب‌‎ها را از لبه‌ها تفکیک کنید و از طریق قلم‌‎مو کار را به پایان برسانید. بهتر است چند سایز مختلف قلم‌مو را تهیه نمایید در قسمت‌های متعدد بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

8. کاردک

کاردک جزء آخرین لوازم موردنیاز برای نقاشی ساختمان محسوب می‌شود. برای چسباندن نوارچسب کاغذی بر روی حاشیه‌ها و در انتهای کار برای تمیزکردن لکه‌های رنگ از قسمت‌های مختلف از این ابزار استفاده می‌شود.

ابزار رنگ آمیزی

ابزارهای رنگ‌آمیزی ساختمان برای آماده‌سازی اتاق

برای آماده‌سازی اتاق برای رنگ آمیزی به ابزارهای زیر نیاز دارید:
• ورق‌های گردوغبار، بوم یا هر نوع ورقی
• نوارهای نقاشی
• پارچه
در هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان، پاشش رنگ بر روی لوازم نظیر سنگ و یا سرامیک کف اتاق می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن زیبایی ظاهری آن‌ها گردد. برای ممانعت از پاشیدن رنگ بر روی قسمت‌های ناخواسته، می‌توانید از ابزارهای نقاشی ساختمان استفاده نمایید. وسایلی که امکان جابه‌‎جایی آن‌ها وجود ندارد برای محافظت از این لوازم می‌توانید از ورق‌های گردوغبار یا بوم استفاده نمایید. معمولاً نوارهای نقاشی که حاوی چسب هستند، بر روی بخش‌هایی نظیر قرنیزها یا چارچوب‌های در چسبانده می‌شوند. در این صورت رنگ بر روی این قسمت‌ها پاشیده نمی‌شود و بعد از تمام شدن پروسه نقاشی ساختمان، می‌توانید به‌سادگی نوارها را تفکیک کنید. پارچه از دیگر نمونه‌های ابزار لازم رنگ آمیزی فضای خانه برای آماده‌سازی اتاق محسوب می‌شود. برای تمیزکردن گردوغبار یا باقی‌مانده رنگ چسبیده به سطوح زیرین از پارچه‌ها استفاده می‌کنند.

ابزار نقاشی ساختمان برای رنگ آمیزی

با آماده‌کردن اتاق برای رنگ آمیزی، باید از ابزارهای نقاشی ساختمان برای رنگ کردن فضای آماده شده استفاده نمایید. برای رنگ آمیزی باید براساس فهرست زیر ابزارهای خود را آماده نمایید:
• حلال رنگ مناسب براساس نوع رنگ مصرفی
• رنگ مصرفی
• درب بازکن قوطی
• ابزارهای موردنیاز برای ترکیب کردن رنگ‌ها
• غلطک رنگ
• قلم‌موی رنگ آمیزی
• برس
• کاغذ سنباده
• سطل و اسفنج پلاستیکی
• نردبان
• بتونه
نقاش ساختمان می‌داند برای انجام رنگ آمیزی نیازمند چه ابزاری است. داشتن یک فهرست نظیر لیست بالا موجب می‌شود که شما در هنگام رنگ آمیزی چیزی را از قلم نیندازید. در این صورت در هنگام کار مجبور نیستید به‌ناچار رنگ آمیزی را متوقف کنید و به‌دنبال ابزار برای رنگ کردن باشید. برای آماده‌کردن سطح زیرین و صیقل دادن آن ضروری است از یک سمباده استفاده نمایید. برس‌های زاویه‌دار و قلم‌موها این قابلیت را دارند به شما در رنگ کردن گوشه‌ها و نواحی دور از دسترس کمک نمایند. در این صورت می‌توانید حرکت دست خود را مهار کنید و به نتایج یکدستی برسید. مشخص است بدون غلطک و قلم‌مو یا ابزارهای پاشش رنگ پیشرفته نظیر پمپ‌ها، امکان رنگ آمیزی وجود ندارد. اگر قصد داشته باشید از رنگ‌های متفاوتی در یک زمان استفاده نمایید، بهتر است چندین غلطک در اختیار داشته باشید. در صورت داشتن چندین غلطک سرعت انجام کارها بالا می‌رود. در اغلب موارد امکان دارد نیازی به استفاده از نردبان نداشته باشید. استفاده از غلطک‎های دسته بلند می‌توانند جایگزین مناسبی برای نردبان‌ها باشند. در این صورت نقاش از خطرات سقوط محافظت می‌شود. در اغلب موارد برای ممانعت از ریختن رنگ روی کف اتاق، از غلطک‌های سینی‌دار استفاده می‌شود. استفاده از یک اسفنج به‌همراه سطل به شما کمک می‌کند تا رنگ‌ها در صورت ریخته شدن روی سطوح، سریع پاک شوند.
در این مقاله سعی شد در رابطه با ابزاری رنگ آمیزی بحث کنیم. ابزارهای رنگ‌آمیزی برای نقاشی ساختمان دارای انواع مختلفی هستند. هریک از این ابزارها دارای کاربردهای مختلفی هستند. نقاش ساختمان می‌تواند با توجه به نیازهای خود، ابزارها تهیه و استفاده نماید. برای رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان تهیه انواع ابزارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.