انواع رنگ آمیزی سطوح مختلف

انواع رنگ آمیزی سطوح مختلف براساس جنسی که دارند، متفاوت است. به‌طورکلی ساختمان دارای سطوح مختلفی است که رنگ‌آمیزی براساس سطح آن‌ها انجام می‌شود. این سطوح مختلف می‌تواند شامل سطح سیمانی، چوبی، سنگی، گچی و پلاستیکی باشد. هرکدام از این سطوح نیاز به رنگ متفاوتی دارد. نقاشی ساختمان به معنای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف است که باید بادقت و ظرافت خاصی انجام شود. برای این‌که به نتایج دلخواه برسید باید قواعد و نکات مهم رنگ‌آمیزی سطوح مختلف را در نظر بگیرید. رنگ‌آمیزی سطوح جزء مواردی محسوب می‌شود که به مهارت و دانش کافی نیاز دارد. پیش از رنگ‌آمیزی باید نکات مهمی را برای آماده‌سازی سطح آن در نظر بگیرید. این نکات مهم شامل موارد زیر می‌شود:

محو کردن پس‌مانده که ممکن است به سطح چسبیده باشند (موم، زنگ)

محو کردن گردوغبار و دوده از روی سطوح

چربی‌زدایی از طریق مواد شیمیایی

سمباده کاری و در صورت نیاز سندبلاست کردن

خنثی‌سازی سطح Passivation

سطوح مختلف را چگونه رنگ کنیم؟

ازآنجایی‌که سطوح مختلف ساختمان از نظر شکل، اندازه و حتی جنس با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین رنگ‌آمیزی سطوح براساس نوع جنس تغییر می‌کنند. دیوارها و سقف دارای ابعاد و اندازه‌های متفاوتی هستند و جنس آن‌ها از گچ یا سیمان است. کف ساختمان نیز می‌تواند با استفاده از چوب، سرامیک، کاشی و یا سیمان پوشیده شده باشد. شما می‌توانید از رنگ و ابزار متناسب با آن برای هر سطح و جنسی استفاده کنید.

مراحل رنگ‌آمیزی انواع سطوح

ازآنجایی‌که رنگ مسئول محافظت و زیبایی سطوح مختلف است؛ بنابراین یک مرحله رنگ‌آمیزی به‌ویژه برای حفظ سطح از عوامل جوی و مکانیکی کافی نیست. ضروری است چندین مرحله پی‌درپی رنگ‌آمیزی انجام شود تا کیفیت مطلوب حاصل شود. همچنین تعداد این مراحل به مواردی از جمله نوع و جنس سطح رنگ‌آمیزی شده، نوع رنگ به‌کار گرفته شده و مقاومت‌های لازم بستگی دارد.

انواع رنگ آمیزی سطوح مختلف شامل چه مواردی می‌شود؟

رنگ آمیزی سطح سیمانی

سطح سیمانی نباید بی‌روح و بی‌رنگ باشد، بهتر است اقدام به رنگ آمیزی آن کنید. شما می‌توانید با داشتن کمی خلاقیت اقدام به رنگ آمیزی سطوح سیمانی کنید و روح تازه‌ای را به آن ببخشید. به‌طورکلی رنگ آمیزی سطوح سیمانی بسیار ساده و کم‌هزینه است. برای رنگ‌آمیزی این سطوح باید ابتدا اقدام به تمیزکردن آن نمایید، سپس از رنگ مناسب استفاده کنید. برای رنگ‌آمیزی سطوح سیمانی ابتدا از طریق فرچه سطح آن را از هرگونه رسوبات و پودرهای موجود بر روی سیمان تمیز کنید. اگر بر روی سطوح سیمانی لک وجود داشته باشد، بهتر است قبل از رنگ آمیزی اقدام به ازبین‌بردن آن از طریق کاردک کنید. برای آماده‌شدن سطح سیمانی باید آن را با آب کاملاً شست‌وشو دهید تا تمیز و آماده رنگ آمیزی شود. معمولاً سطوح سیمانی دارای شکاف‌هایی هستند که موجب می‌شود در هنگام رنگ کردن مشکلاتی را ایجاد نمایند. بهتر است قبل از هر اقدامی با چسب سنگ، شکاف‌های سطح سیمانی را پرکرده تا نقاشی مرتب و یک‌دست شود.

رنگ آمیزی سطوح فلزی

ازآنجایی‌که جنس سطوح فلزی متفاوت است؛ بنابراین احتمالاً مجبور شوید از رنگ‌های مختلفی استفاده نمایید. اغلب می‌توانید فلزات را با رنگ‌های آلکیدی رنگ کنید. برای رنگ آمیزی سطوح فلزی از رنگ اکرلیک استفاده نکنید. پیش از رنگ آمیزی سطح کار موردنظر را سنباده بکشید تا زنگ‌زدگی‌ها و رنگ‌‌های اضافی محو شوند. در ادامه سطح موردنظر را برای رنگ آمیزی آماده کنید. برای این کار رنگ‌های آلکیدی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و برای خشک‌شدن، آن‌ها حداکثر 24 ساعت زمان نیاز دارید. بهتر است از قلم‌مو برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده نمایید و این کار را چند بار تکرار کنید.

به‌طورکلی سطوح فلزی شامل انواع مختلفی نظیر آهن، آلومینیوم، آلیاژهایی مانند استیل است. در ساختمان‌سازی آلیاژهایی نظیر استیل جزء پراستفاده‌ترین فلزات محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات آهن، زنگ‌زدگی به‌شمار می‌رود که باید در هنگام رنگ آمیزی به آن توجه خاصی شود. آلومینیوم جزء فلزات پرمصرف است که مشکل زنگ‌زدگی ندارد. برای ممانعت از زنگ‌زدگی سطوح فلزات، می‌توانید اقدام به گالوانیزه کردن آن‌ها کنید. مهم‌ترین فلزات برای استفاده از بخش ساختمان و صنعت می‌توان به آهن اشاره کرد. این فلز مقاومت مکانیکی و شیمیایی درخور و قابل‌توجهی ندارد. قیمت پایین آهن، مهم‌ترین دلیل برای استفاده از آن در بخش ساختمان است. آهن‌آلات در مقابل عوامل مختلفی نظیر آب، رطوبت، خورنده شیمیایی و دیگر موارد بسیار ضعیف هستند. زنگ‌زدگی جزء کم‌ترین عوارض در مصنوعات آهنی مورداستفاده در ساختمان به‌حساب می‌آید. ازآنجایی‌که آهن‌آلات ضعف‌های بسیار زیادی دارد؛ بنابراین باید در هنگام رنگ آمیزی درب و پنجره، وسواس و دقت بیشتری به خرج دهید.

رنگ آمیزی سطوح چوبی

در هنگام رنگ آمیزی سطوح چوبی ساده یا داشتن نقش‌ونگار و برجسته بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر سطوح چوبی دارای نقش‌ونگار است باید در هنگام رنگ آمیزی ظرافت بیشتری به‌کار بگیرید. معمولاً برای رنگ کردن سطوح چوبی که دارای نقش‌های برجسته است، باید از یک رنگ روشن برای پس‌زمینه و از تیره برای ایجاد سایه‌روشن استفاده کنید. نکته مهمی که در رابطه با رنگ آمیزی سطوح چوبی باید در نظر بگیرید این است که سطح چوب موردنظر شما از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار باشد. اگر سطح چوب شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در نتیجه رگه‌های طبیعی چوب مشخص است. اگر سطح چوب از کیفیت کمتری برخوردار بوده و روی آن بتونه زیادی استفاده شده باشد؛ بنابراین با رنگ کردن، تمام ایرادات آن پوشیده می‌شود.

رنگ آمیزی سطوح پلاستیکی

به‌طورکلی رنگ آمیزی سطوح پلاستیکی کار لذت‌بخشی محسوب می‌شود و می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی در دکوراسیون و محیط خانه ایجاد نماید. از رنگ‌‎های اکرلیک پایه آب و روغنی پایه تینر، می‌توانید برای رنگ کردن سطوح پلاستیکی استفاده نمایید. خشک‌شدن رنگ‌های اکرلیک بسیار ساده بوده و استفاده از آن راحت‌تر است. رنگ‌های روغنی که بر پایه تینر (تینر مخصوص) است، سخت‌تر خشک می‌شود. رقیق کردن رنگ‌های اکرلیک از طریق آب انجام می‌شود. همچنین رنگ‌های اکرلیک به‌صورت اسپری در بازار موجود هستند و می‌توانید از این نوع آن، استفاده نمایید.

رنگ آمیزی سطوح گچی

دیوارهای گچی جزء سطوحی محسوب می‌شوند که سریع کثیف می‌شوند. این امکان وجود دارد بچه‌ها روی دیوار با استفاده از مداد و خودکار نقاشی بکشند. ضرورتی ندارد برای ازبین‌بردن این‌گونه کثیفی‌ها، اقدام به رنگ کردن تمام خانه کنید. از طریق ابزار ساده و کمی خلاقیت می‌توانید سطح گچی موردنظر را رنگ نمایید. در حال حاضر رنگ‌ها و ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که کار شما را ساده‌تر می‌کنند. یکی از ابزارهای ساده برای رنگ کردن سطوح منزل، غلتک محسوب می‌شود. اگر فردی ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید برای رنگ آمیزی کل خانه اقدام کنید.

رنگ آمیزی سطوح سنگی

به‌طورکلی بسیاری از بخش‌های نمای داخل و بیرون خانه سنگی هستند. این امکان وجود دارد که بخواهید بخشی یا تمام قسمت‌های آن را رنگ آمیزی نمایید. برای رنگ آمیزی سطوح سنگی گزینه‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید یک بسته رنگ مناسب را برای رنگ آمیزی سطوح سنگی از طریق یک ابزارفروشی خریداری کنید. برای این کار می‌توانید از رنگ اکرلیک یا پلاستیک استفاده نمایید. یکی از ایده‌های جذاب رنگ آمیزی، رنگ کردن سنگ‌های بالای شومینه است. اگر از رنگ سنگ‌های شومینه خود خسته شده‌اید و قصد دارید تغییراتی را ایجاد کنید، می‌توانید دست به کار شوید و لوازم موردنیاز را تهیه نمایید. با توجه به یکنواخت نبودن سطح سنگ، بهتر است برای رنگ کردن از قلم‌مو استفاده نمایید. ابتدا زیر کار، یک لایه آستر بزنید و بعد از خشک‌شدن یک یا دو بار رنگ‌آمیزی کنید تا رنگ کاملاً شفاف و پررنگ شود.

نحوه رنگ آمیزی سطوح مختلف

برای رنگ کردن سطوح مختلف باید مراحل متعددی را طی کنید:

مراحل رنگ آمیزی سطوح چوبی

مراحل رنگ آمیزی سطوح چوبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آماده‌کردن سطوح چوبی
  • گره‌زدن چوب
  • بتونه‌کاری
  • متوقف کردن (پروسه مالش دادن سطح چوب)
  • تحت پوشش سطح چوبی جدید
  • اتمام سطح چوبی جدید

مراحل رنگ آمیزی سطوح فلزی

برای رنگ کردن سطوح آهنی و فلزی باید اصول خاصی را در نظر گرفت. برای رنگ کردن باید به نوع، اندازه و ابعاد سطوح توجه خاصی داشته باشید. رنگ آمیزی سطوح فلزی (درب و پنجره) با رنگ کردن دیوارها تفاوت بسیار زیادی دارد. ازاین‌رو، پیش از این‌که قصد رنگ کردن سطوح فلزی را داشته باشید، باید ابتدا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سمباده کشیدن سطوح فلزی
  • بتونه‌کاری درزها و سوراخ‌های موجود بر روی سطوح فلزی
  • استفاده از ضدزنگ
  • نقاشی کردن

مراحل رنگ آمیزی سطوح گچی

مراحل رنگ آمیزی سطوح گچی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تمیزکردن سطوح موردنظر از انواع آلودگی‌ها و گردوخاک
  • بتونه‌کاری ترک‌ها و یا سوراخ‌های موجود بر روی سطوح
  • رنگ آمیزی سقف و دیوار

مراحل رنگ آمیزی سطوح سیمانی

مراحل رنگ آمیزی سطوح سیمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تمیزکردن دقیق سطوح سیمانی
  • رفتن به جنگ لکه‌ها
  • شست‌وشوی سطح سیمانی
  • پوشاندن سوراخ‌ها و شیارهای سطح سیمانی به‌وسیله چسب
  • انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین رنگ

آماده رنگ کردن هستید؟

بعد از اتمام مراحل آماده‌سازی برای رنگ آمیزی، باید اقدام به رنگ کردن سطوح مختلف کنید. برای رنگ کردن باید از قلم‌مو، پارچه پرزدار و غیره استفاده نماید. بهتر است در هنگام رنگ آمیزی سطوح مختلف، این کار را دو بار تکرار کنید. در ابتدا از یک رنگ به‌عنوان آستر استفاده نمایید، سپس بعد از خشک‌شدن، مرحله دوم رنگ آمیزی را شروع کنید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با انواع رنگ آمیزی سطوح مختلف بحث کنیم. شما می‌توانید سطوح مختلف ساختمان را رنگ آمیزی کنید. این امکان وجود دارد هرکدام دارای مراحل مختلفی باشند. با توجه به سطوح موردنظر شما می‌توانید اقدام به رنگ کردن کنید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.