پوشش دهی با پودر و آشنایی با ویژگی‌های آن

پوشش دهی با پودر یک نوع پروسه برای پوشش‌دهی محسوب می‌شود. پوشش دهی پودری روشی برای رنگ‌آمیزی قطعات فلزی هست که نسبت به روش‌های سنتی بسیار متفاوت است. روش کار به این صورت است که پودری با رنگ خاصی روی سطح فلزی اسپری می‌شود که بار الکتریکی را در خود نگه می‌دارد. اسپری کردن باعث می‌شود که پودر به سطح جسم بچسبد و پس از اتمام سم‌پاشی روی آن پخته شود. سیستم پوشش دهی پودری نیازی به زمان خشک‌شدن در هوا یا فلاش کردن ندارد. قطعات را می‌توان نزدیک‌تر از برخی سیستم‌های پوشش مایع به هم نزدیک کرد و قطعات بیشتری را به طور خودکار پوشش‌دهی نمود. تمام مواد اولیه مورداستفاده در پوشش‌های پودری در حالت ترکیب‌شدن با یکدیگر در فاز جامد قرار دارند.

به‌طورکلی در این نوع فرایند پوشش‌دهی، پودر پلیمر با روشی به سطح جسم اسپری می‌شود و سپس آن را از کوره عبور می‌دهند تا در اثر حرارت، ذرات ذوب شوند و یک پوشش سخت، بادوام و غیر قابل‌انحلال ایجاد شود. از نکات قابل‌توجه و مهم در این فرایند شامل ایجاد پودر و ترکیب آن، آماده‌سازی سطح قبل از پوشش‌دهی، شیوه پاشش پودر بر روی سطح جسم برای ساختن ضخامت ضروری و پخت است.

پوشش دهی با پودر

تفاوت پوشش دهی با پودر با رنگ‌های مایع

از رایج‌ترین تفاوت پوشش دهی با پودر با رنگ‌های مایع این است که در این پروسه ضرورتی به حلال برای نگه‌داشتن چسب و ماده پرکن در محل سوسپانسیون وجود ندارد. این پوشش نسبت به رنگ‌های معمولی بسیار سخت‌تر و بادوام‌تر است. پودرهایی که به‌کار گرفته می‌شوند، قابلیت ترموست یا ترموپلاستیک را دارند و پوشش‌دهی اغلب با باردار کردن ذرات (الکترواستاتیکی) انجام می‌شود. اغلب این نوع پوشش‌دهی برای سطوح فلزی به‌کار گرفته می‌شود. فناوری‌های نو برای تولید پوشش پودری بر روی سطوحی نظیر MDF، شرایط موردنظر را مهیا کرده است.

ویژگی‌های فرایند پوشش دهی پودری

پوشش با پودر خالی از هرگونه حلال، مواد خطرناک آتش‌گیر و مسموم‌کننده است و مقدار اندکی از ترکیبات آلی فرار (VOC) را وارد اتمسفر می‌کند. در این صورت دوام بالایی دارد و بی‌خطر است.

  1. قابلیت ایجاد یک‌لایه ضخیم و بسیار یکنواخت روی سطح جسم را دارد. درصورتی‌که این امر در رنگ مایع امکان‌پذیر نخواهد بود.
  2. در این متد هیچ‌گونه تفاوت ظاهری بین قطعاتی که به‌صورت افقی و یا عمودی پوشش‌دهی شده‌اند، وجود ندارد.
  3. اغلب 95 درصد از پودرهای پاشیده شده اضافی به‌صورت مطلوب بازیافت می‌شوند، درحالی‌که رنگ‌های بر پایه حلال کمتر از 15 درصد هستند.
  4. در این روش هیچ‌گونه رسوب یا ته‌نشینی وجود ندارد.

معرفی پوشش‌های پودری

  • پوشش‌های پودری دربرگیرنده رنگ‌ها و افزودنی‌های پخش شده است. برای پاشیدن پوشش‌های پودری روی سطح به‌صورت پودرهای ریز از طریق یک پاشنده الکترواستاتیک اقدام می‌کنند.
  • ذرات رنگ باردار شده و لایه نازکی را روی سطح ایجاد می‌کنند.
  • ذرات با گذر از کوره در اثر حرارت، ذوب شده و پوششی سخت و غیر قابل‌انحلال را ایجاد می‌کند.
  • 15 درصد از رنگ بازار را به رنگ‌های پودری چوب اختصاص داده شده است.
  • بین رنگ‌های پودری با رنگ‌های سنتی مایع رقابت تنگاتنگی وجود دارد.

مهم‌ترین مزایای سیستم پوشش دهی پودری

مهم‌ترین مزایای پوشش‌دهی‌های پودری شامل موارد زیر می‌شوند:

 دوام طبیعی بالا

  • یکی از مهم‌ترین مزایای اندود پودری، افزایش دوام طبیعی قطعه اندود (پوشش نازکی که از تمام جهت چیزی را احاطه کند) شده است.
  • قطعه چوب اندود شده با پودر در مقابل مواد شیمیایی، رطوبت، حرارت و خراش‌های کوچک بسیار مقاوم است.
  • براساس آزمون‌های شیمیایی مشخص شده الکل، شوینده‌های خانگی، جوهر، گاز و گرافیت شامل اثر بسیار کم یا بی‌تأثیر بر روی قطعه اندود شده با پودر هستند.

 طراحی چندبعدی

  • ژل‌های پودری، هنگامی‌که حرارت می‌بینند روی سطح چوب جاری می‌شوند و می‌چسبند.
  • با توجه به این‌که پودر در حال جریان است، پرداخت یکنواخت اندود روی قطعات شکل دار و منبت‌کاری شده بسیار ساده خواهد شد. این امر موجب می‌شود طراحان در ایجاد نقش‌های هنری آزادی عمل بیشتری داشته، بدون این‌‎که نگرانی در رابطه با محدودیت‌ها داشته باشند.

دوستدار طبیعت

  • چند فاکتور وجود دارد که اندودهای پودری را به ذرات دوستدار طبیعت تبدیل می‌کند. در این روش 98 درصد از اسپری اضافی قابل بازیابی است. همچنین پودر اضافی بازیابی شده را می‌تواند برای پروژه‌های بعدی استفاده کرد.

هیچ‌گونه ترکیبات آلی فرار (VOC)، آلاینده‌های خطرناک هوا و یا فلزات سنگین در اندودها وجود ندارد. به‌هیچ‌عنوان نگرانی در رابطه با استنشاق در محیط دارای چوب‌های اندود پودری وجود ندارد.

مورد سوم بسیار کارآمد بودن آون‌های کاتالیتیکی مادون‌قرمز است. در نهایت MDF استفاده شده برای اندود پودری از الیاف بازیافتی ساخته شده و یک تخته ام‌دی‌اف معمولی حاوی رزین فرمالدئید نیست.

پوشش دهی با پودر

 تولید مقرون‌به‌صرفه

  • دو فاکتور که اندود پودری را دوستدار طبیعت می‌کند در مقرون‌به‌صرفه بودن پوشش دهی با پودر نقش کلیدی دارد.
  • توانایی بازاریابی ذرات اسپری شده اضافی و به‌کارگیری آون‌هایی با مصرف انرژی کم، جز مزایای اقتصادی اندود پودری به‌شمار می‌رود.
  • اغلب در رقابت با دیگر روش‌ها، تجهیزات اندود دارای هزینه یا سرمایه ثابت است.
  • در حال حاضر یک پروسه پوشش‌دهی اتوماتیک هماهنگ نیز توسعه‌یافته است.
  • این پروسه قطعات را به‌صورت یکپارچه از یک ایستگاه به ایستگاه بعدی انتقال می‌دهد. در این صورت در زمان و کاهش خطای انسانی صرفه‌جویی می‌شود.

 اثرات و رنگ‌ها

  • برای مصرف‌کنندگان طیف وسیعی از بافت و رنگ وجود دارد.
  • چندین بافت متفاوت حاوی پرداخت مات و بی‌جلا، شیشه‌ای و یا بافت میکرو را می‌توان اعمال کرد.
  • در ادامه علاوه‌بر رنگ‌های محبوب و عامه‌پسند، می‌توانید رنگ‌های منحصربه‌فرد را انتخاب نمایید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که در قطعه اندود شده با پودر، در ظاهر سطوح افقی و عمودی آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
  • پرداخت‌های پودری این قابلیت را دارند اندود ضخیم‌تری را تشکیل دهند، بدون این‌که دچار پستی‌وبلندی یا شره کردن شوند.
  • در رنگ‌های مایع، اگر لایه اندود ضخیم باشد، این‌گونه مشکلات مشاهده می‌شود.

اندود ضدمیکروبی

  • در هنگام تولید پودر، می‌توانید یک افزودنی ضدمیکروبی را به آن اضافه نمایید. در این صورت دارای سطحی خواهید بود که توانایی کشتن میکروب‌ها را دارد.
  • این افزودنی ضدمیکروبی می‌تواند از ترکیبات غیرآلی تهیه شود. همین‌طور می‌توان گفت می‌توانند مانع رشد باکتری‌ها شوند.

روش‌های ایجاد پوشش دهی پودری بر روی فلزات

پوشش پودری از طریق عملیات و متدهای متعددی انجام می‌شود. به‌طورکلی تفاوت بسیار واضح و بزرگی در پوشش‌دهی رنگ‌های مایع وجود دارد. در این صورت برای نگهداری چسب و ماده پرکن در محلول سوپانسیون، نیازی به حلال نیست. از دیگر شیوه‌های انجام پوشش پودری، به‌کارگیری روش‌های بستر سیال است. در این روش فلز گرم شده را در جهتی که دارای مواد پوشش پودری است، شناور می‌کنند و سپس فلز را در داخل کوره قرار می‌دهند تا پروسه تولید به پایان برسد. سیستم پوشش دهی پودری در فلزات یک جریان مطلوب برای بهبود مقاومت فلز در مقابل خوردگی است. برای اعمال پوشش پودری در فلزات از تفنگ اسپری استفاده می‌کنند. پوشش‌دهی‌های پودری به‌دلیل افزایش کیفیت، دوام فلزات، بهبود بهروری، سازگاری با محیط‌زیست، به‌کارگیری پوشش‌های حفاظتی و تزیینی در رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت تولید می‌شوند. فلزات پوشش‌دهی شده در برابر ضربه، رطوبت ناشی از مواد شیمیایی، شرایط آب‌وهوایی مقاومت بالایی دارند و موجب کاهش خراش‌ها، خوردگی‌ها و سایر مسائلی که موجب ایجاد سایش می‌شوند.

ویژگی‌های مواد بستر پوشش‌های پودری طی فرایند پخت و گرمادهی

مواد بستر باید این قابلیت را داشته باشند که در مقابل درجه حرارت موردنیاز در مرحله پخت دارای مقاومت بالایی باشند. در این صورت برای کاربردهای پوشش با استفاده از پودر مناسب هستند. پوشش پودری اگر قابلیت مقاومت در برابر گرما را داشته باشد، دستیابی به یک پوشش یکنواخت مخصوصاً برای پوشش‌های نازک یا چند رنگ مشکل‎ساز است. به‌طورکلی تولید پوشش‌های نازک کار سختی است، چراکه کنترل میزان مواد پودری که در مرحله اجرا بر روی لایه بستر به‌کار گرفته می‌شود، برای حفظ یکنواختی چالش‌برانگیز خواهد بود. همچنین تولید سریع پوشش‌های چند رنگ بسیار سخت است، چراکه مواد پاشیده شده اضافی باید کاملاً گردآوری شود و از محل پاشش پاک گردد، در غیر این صورت، امکان دارد موجب آلودگی متقابل در رابطه با مواد بازیافتی یا دوباره استفاده شود.

چه فلزاتی را می‌توان به روش پوشش پودری روکش کرد؟

اغلب انواع فلزها می‌توانند توسط پوشش پودری روکش شوند. این امر به این خاطر است که فلزات قادرند یک‌بار الکترواستاتیک را برای پیوند و چسبیدن مواد پوشش پودری نگه دارند. همچنین درجه حرارت بالای به‌کار گرفته شده در طول پخت به آن اندازه زیاد نیست که برای اغلب فلزات زیان‌آور باشد. امکان دارد برخی از پلاستیک‌ها و دیگر مواد این خاصیت را نداشته باشند که پودر با استفاده از الکترواستاتیک به آن‌ها بچسبد. به‌طورکلی پلاستیک توانایی تحمل گرمای کوره حرارتی را ندارد. در این صورت امکان دارد پوشش‌های پودری خاصی توسط نور ماوراء بنفش بر بستر پخت گردد تا مانع ایجاد گرمای زیاد شود.

در این مقاله سعی شد در رابطه با پوشش دهی با پودر بحث کنیم. پوشش دهی پودری برای رنگ‌آمیزی انواع سطوح به‌کار گرفته می‌شود. در حال حاضر از رنگ پودری به‌عنوان جایگزین رنگ‌های مایع استفاده می‌شود. رنگ پودری، تحولی بزرگ در کیفیت رنگ ایجاد کرده است. رنگ‌های مایع به‌دلیل داشتن حلال‌های شیمیایی تبخیر شونده هنگام خشک‌شدن موجب ایجاد آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.