نگه داری رنگ پودری

نگه داری رنگ پودری مانند نگه‌داری از سایر مواد نیازمند توجه به نکات و استفاده از روش‌هایی برای حفظ کیفیت و کارایی آن است. رنگ پودری از زمان تولید و بسته‌بندی تا مرحله حمل و نقل و در نهایت انبارداری و استفاده باید با وسایل مناسب حمل شود و در شرایط و مکان‌های مناسب از آن نگه‌داری کرد. برخی از رنگ‌های پودری ملاحظات خاص مربوط به خودشان را دارند اما برخی نکات عمومی در خصوص نگه داری رنگ پودری وجود دارد که در این مطلب به بیان این نکات پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انبارداری، ایمنی و نگه داری رنگ پودری با سالی فام همراه باشید.

نکات مهم در خصوص نگه داری رنگ پودری
از مواردی که در خصوص انبارداری و نگه داری از رنگ پودری باید به آن توجه کرد، حساسیت این‌گونه رنگ‌ها در مواجهه با دمای زیاد، آب و رطوبت و مخلوط شدن با مواد دیگر که اصطلاحاً به آن آلودگی می‌گویند، است.

دمای زیاد
اندازه ذرات رنگ‌های پودری ثابت است و فرمولاسیون این ذرات به گونه‌ای است که تحمل مقدار معین و مشخصی از دما را در هنگام حمل و نقل و انبارداری دارند. مقدار این دما با توجه به نوع رنگ و فرمول آن متفاوت است اما معمولاً نباید هیچ نوعی از آن‌ها را در محیطی با دمای بیشتر از چهل درجه سانتی‌گراد قرار داد. هنگامی که درجه حرارت از مقدار مجاز بیشتر شود ممکن است تغییرات فیزیکی یا شیمیایی در پودرها رخ دهد.

تغییرات فیزیکی: از مهم‌ترین تغییرات فیزیکی می‌توان به متراکم شدن و توده شدن پودر در محفظه اشاره کرد. اگر پودر در محفظه‌هایی با ارتفاع بلند باشد، می‌تواند باعث شود میزان انباشتگی و متراکم شدن پودر در کف محفظه سرعت بیشتری بگیرد. بسیاری از تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که پودرهایی که برای مدت طولانی ذخیره می‌شوند در محیطی با دمای کمتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شوند. بسیاری از پودرهایی که با تغییرات فیزیکی همراه می‌شوند را می‌توان با عبور دادن از توری‌های مخصوص به حالت عادی باز گرداند.

تغییرات شیمیایی: برخی رنگ‌های پودری به دلیل داشتن مکانیزم پخت سریع یا پخت با دمای پایین‌، زمانی که در معرض گرما قرار گیرند، تغییر ماهیت شیمیایی می‌دهند. این پودرها ممکن است مجدداً خرد شوند اما دیگر جلا و جریان مشابه پودرهای در معرض حرارت قرار نگرفته را ندارند و قسمتی از کیفیت خود را از دست می‌دهند.

رطوبت و آب
برای استفاده از پودر به صورت خشک، باید جلوی ترکیب آن با آب گرفته شود. زمانی که قرار است از پودر به صورت خشک استفاده شود، اگر در معرض رطوبت بیش از حد قرار گیرد، ممکن است جذب سطوح دیگری شود یا به صورت توده‌ای مرطوب در‌آید. این موارد می‌توانند خاصیت سیال رنگ پودری و میزان تغذیه تفنگ توسط پودر را تحت تأثیر قرار دهند. در مواردی حتی ممکن است باعث مسدود شدن مجاری تغذیه شود و مشکلات بیشتری پیش بیاورد. وجود نم و رطوبت زیاد در رنگ پودری باعث می‌شود خاصیت الکترواستاتیکی این رنگ‌ها نامنظم شود و همین امر می‌تواند از میزان بار الکتریکی، کارایی انتقال پودر و کیفیت کار بکاهد.

آلودگی
نکته دیگری که در نگه داری رنگ پودری و انبارداری آن باید مد نظر قرار داد مشکل آلودگی‌ها و ورود مواد دیگر به داخل محفظه رنگ است. درست است که مشکل آلودگی‌هایی نظیر گرد و غبار را با استفاده از فیلتر کردن می‌توان مرتفع کرد اما بهتر است با پوشش مناسب از ورود آلودگی و گرد غبار به محفظه رنگ پودری جلوگیری کرد؛ زیرا ممکن است برخی مواد دیگر همراه گرد و غبار وارد محفظه شوند و از کیفیت پودر و رنگ پودری بکاهند.

توصیه‌هایی برای نگه داری رنگ پودری
برای انبارداری صحیح پودر باید به برخی نکات توجه ویژه‌ای داشت. با رعایت این نکات می‌توان اطمینان بیشتری در خصوص عدم افت کیفیت آن‌ها داشت و از رنگ‌هایی با بالاترین کیفیت ممکن برای انجام کار استفاده کرد.

نگه داری رنگ پودری کار بسیار سختی نیست و مهم‌ترین شروطی که باید در خصوص نگه‌داری آن‌ها رعایت کرد درجه حرارت مناسب (زیر 27 درجه سانتی‌گراد)، عدم وجود رطوبت و مجاورت با آب و جلوگیری از ورود آلودگی به محفظه‌ها است.

رنگ‌های پودری به فضای کمی برای انبارداری نیاز دارند. با توجه به این نکته می‌توان راحت‌تر شرایط مناسب برای انبارداری آن‌ها را ایجاد کرد.

پودرها هرگز نباید برای مدتی طولانی‌تر از زمان توصیه شده توسط تولیدکننده، ذخیره و نگه‌داری شوند.

تابش مستقیم نور خورشید نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند به رنگ‌های پودری آسیب بزند و از کیفیت آن‌ها بکاهد.

هرگز نباید بیشتر از سه کارتن رنگ پودری بر روی هم قرار داده شود.

و در آخر از باز نگه داشتن محفظه رنگ‌ها برای مدت هرچندکم اجتناب کنید زیرا میتواند آلودگی و رطوبت محیط را براحتی جذب خود کند و رنگ را دچار آسیب کیفی نماید.

نکات ایمنی
در صورت تماس طولانی‌مدت پودر با دست موجب خشک شدن پوست دست می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است کارگرها از دستکش‌های پارچه‌ای و تمیز استفاده کنند.

تفنگ‌های الکترواستاتیک دستی باید همواره به زمین متصل باشند.

برای جلوگیری از پراکنده شدن پودر در سایر نقاط و بخش‌های کارخانه کارگرها باید قبل از ترک محل کار لباس خود را تعویض کنند.

اگر کارگران متوجه نشستن پودر بر روی پوستشان شدند باید در اولین فرصت و قبل از پایان روز، پوست خود را آب و صابون بشویند.

برای ایمنی بیشتر کارگران باید تجهیزات حفاظت فردی و بهداشت فردی به منظور کاهش تماس آن‌ها با پودر در نظر گرفته شود.

زمانی طراحی یک عملیات پاشش خوب است که کارگرها در معرض پودر قرار نگیرند.

در صورت مواجهه با آتش‌سوزی بهتر است از اسپری آب، کف مقاوم الکلی و مواد آتش‌خاموش‌کن با دی‌اکسید کربن استفاده کرد.

استفاده از حلال‌های آلی برای شستن پوست دست و بدن مضر است و بهتر است از این کار اجتناب شود.

پوشش‌دهی باید به گونه‌ای باشد که پودر کمترین میزان تماس با پوست کارگران را داشته باشد، آن‌ها باید از ماسک و دستکش‌های مناسب استفاده کنند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ای بر روی پوست باید به دکتر مراجعه کرد.

در صورت بروز آتش‌سوزی ممکن است بخارهای سمی و گازهای سوزش‌آور ایجاد شود.

استفاده از دستگاه تهویه مناسب در محیط کارخانه یا کارگاه برای جلوگیری از تشکیل غبار و گاز الزامی است.

در زمانی که ممکن است کارگرها در غلظتی فراتر از محدودیت‌های مورد نظر قرار گیرند، باید از وسایل محافظ تنفسی مجاز، تأیید شده و استاندارد استفاده کنند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب مزایا و معایب رنگ پودری را مطالعه کنید تا در خصوص رنگ‌های پودری اطلاعات بیشتری کسب کنید.