مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع کمک می‌کند تا بتوانیم با ویژگی‌ها و مزایای هر یک از این دورنگ آشنا شویم. رنگ‌های مایع با استفاده از روش‌های پاششی و غوطه‌وری مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی از رنگ‌های مایع کوره‌ای هستند؛ اما برخی دیگر در معرض هوا خشک می‌شوند. رنگ‌های مایع با توجه به نوع آن‌ها و روش رنگ‌آمیزی، به دمای خاصی برای خشک‌شدن نیاز دارند. رنگ‌های پودری که پس از پیشرفت تکنولوژی استقبال بیشتری از آن‌ها شد، به‌صورت پودری هستند. این پودرها ترکیبی از فیلر، رزین، مواد افزودنی و پیگمنت هستند.

برای آماده‌کردن رنگ‌های پودری ابتدا این مواد را به‌صورت مذاب درمی‌آورند و پس از مخلوط شدن آن‌ها در اکسترودر، این ماده را سرد می‌کنند و طی دو مرحله آسیاب خواهند کرد. پس از آسیاب کردن ماده مذاب سرد شده، ذراتی با ابعاد ۲۰ تا ۸۰ میکرون به دست می‌آید. این پودر به‌دست‌آمده از الک عبور داده می‌شود و در بسته‌بندی‌های مختلف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. انتخاب بین رنگ‌های پودری و رنگ‌های مایع به سطحی بستگی دارد که قرار است روی آن رنگ‌آمیزی انجام شود. در واقع هر دوی این رنگ‌ها برای پوشش سطوح فلزی و محافظت از آن‌ها در مقابل پوسیدگی و اکسید شدن استفاده می‌شوند، اما قبل از انتخاب یکی از این دورنگ برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی مانند اتومبیل، لوازم‌خانگی و یا صنایع هوایی باید مزایا و معایب هر یک از این دورنگ را بدانید تا بتوانید انتخاب درستی انجام دهید. آشنایی با انواع رنگ‌های پودری و رنگ‌های مایع و این‌که کدام یک بهتر سطوح فلزی را پوشش می‌دهند، می‌تواند در پیداکردن پاسخی برای این سؤال به شما کمک کند.

مزایا و معایب استفاده از رنگ پودری

قبل از مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع ویژگی‌های رنگ پودری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نحوه ساخت رنگ پودری را در بخش قبل توضیح دادیم. رنگ‌های پودری که به‌صورت پودر خشک در بازار موجود هستند، توسط ابزارهای مخصوصی بر روی سطح فلزات شلیک می‌شوند. نام این ابزار که برای پاشیدن رنگ‌های پودری استفاده می‌شود، تفنگ الکترواستاتیک است. تفنگ الکترواستاتیک با القاکردن بار الکتریکی منفی به پودرهای رنگی ذرات آن را باردار کرده تا با سرعت زیادی به سطح موردنظر جذب شوند. در رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ پودری، فلز با سرعت بالایی رنگ شده و سطح آن بسیار صاف و یکنواخت می‌شود. رنگ پودری پس از این‌که روی سطح موردنظر قرار می‌گیرد، باید داخل کوره برود تا با حرارت ۱۵۰ الی ۲۳۰ درجه سانتی­گراد حرارت ببیند. مدت‌زمان حرارت دادن فلزی که با رنگ پودری پوشیده شده ۲۰ دقیقه است. در این ۲۰ دقیقه، پودرهای رنگی در برابر حرارت، به‌صورت ژله‌ای درمی‌آیند و به‌راحتی به یکدیگر می‌چسبند. این کار باعث می‌شود تا سطح فلز به‌صورت کامل پوشش داده شود. یکی از معایب رنگ پودری این است که در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت مقاومت کمتری نسبت به رنگ مایع دارد. اگر جسم تیز یا محکمی به آن برخورد نماید، لایه رنگ آسیب می‌بیند و هم لایه‌های زیرین آن خراش پیدا می‌کنند. رنگ پودری مانند رنگ‌های مایع براق نیست و همین خود یکی از معایب آن به‌شمار می‌رود. در ادامه بحث برای مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع به مزایا و معایب رنگ پودری و رنگ مایع اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب رنگ مایع

رنگ مایع برخلاف رنگ پودری با استفاده از رنگ‌پاش روی سطوح مختلف پاشیده می‌شود. همچنین می‌توان از روش الکترواستاتیک برای شارژ کردن رنگ مایع نیز استفاده کرد؛ اما این متد تأثیر ضعیفی بر رنگ مایع دارد. برای رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ‌های مایع حتماً نیاز به آموزش است تا از طبله کردن و یا شره کردن رنگ جلوگیری شود. رنگ مایع در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ اما برخی از رنگ‌های مایع مانند رنگ پودری باید در کوره قرار بگیرند تا خشک شوند. این رنگ‌ها توسط پیسوله به سطح فلزی یا سطوح موردنظر پاشیده می‌شوند. رنگ مایع دارای مزایای بسیاری زیادی است. این مزایا می‌تواند شامل امکان ترکیب کردن آن با سایر رنگ‌ها و براق بودن رنگ‌های مایع نسبت به رنگ‌های پودری باشد. از معایب رنگ‌های مایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گچی شدن رنگ مایع

گچی شدن رنگ مایع هنگامی ایجاد می‌شود که یک‌لایه پودر مانند بر روی سطح رنگ شده، ایجاد شود. هنگامی‌که رنگ مایع به‌صورت مستقیم در معرض نور خورشید و هوا قرار می‌گیرد، این پدیده اتفاق می‌افتد؛ بنابراین باید قبل از رنگ‌آمیزی به ضخامت رنگ مایع توجه شود. به این صورت می‌توان از سرعت گچی شدن رنگ مایع جلوگیری کرد. گچی شدن باعث می‌شود تا براقیت رنگ مایع کاهش پیدا کند.

مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

ترک‌های ریز پس از رنگ‌آمیزی

پس از گذشت مدتی رنگ‌های مایع دچار ترک‌های ریز و یکنواخت می‌شوند که جزء معایب آن به‌شمار می‌روند.

 طبله و پوسته شدن رنگ مایع

هنگامی‌که حلال رنگ لایه رویی با رنگ زیری ترکیب می‌شود، رنگ طبله می‌کند. اگر رنگ لایه زیرین با حلال لایه بالایی ترکیب شود و در آن حل گردد، این عیب بروز نمی‌کند. گاهی اوقات هم وجود مواد روغنی روی رنگ زیرین باعث طبله کردن رنگ می‌شود. برای ممانعت از این مشکل باید هر دولایه رنگ بافاصله کمی به‌کار روند و یا این‌که اجازه دهید تا لایه اول کاملاً خشک شود و سپس لایه دوم را استفاده کنید. پوسته شدن رنگ مایع نیز زمانی رخ می‌دهد که رنگ چسبندگی لازم را نداشته باشد و از سطوح فلزی کنده شود؛ بنابراین باید ضخامت پوشش رنگ به‌اندازه کافی باشد تا پوسته نشود.

تاول زدن و سوراخ شدن رنگ مایع

تاول زدن رنگ مایع هنگامی رخ می‌دهد که گازها و مایعات مختلف بتوانند در حدفاصل بین فلز و رنگ قرار بگیرند. فشاری که از آن‌ها به رنگ و فلز وارد می‌شود، چسبندگی پوشش رنگ را کاهش می‌دهد و رنگ تاول می‌زند. در این صورت باید قدرت چسبندگی رنگ بالا باشد و گازها و مایعات مانند بخار آب نتوانند روی آن تأثیر داشته باشند. تمیز بودن سطح قبل از رنگ‌آمیزی نیز می‌تواند از تاول زدن رنگ جلوگیری کند. برخی از انواع رنگ‌ها نیز پس از رنگ‌آمیزی به‌صورت حفره درمی‌آیند. این عیب به‌دلیل این است که رنگ به‌آهستگی خشک شده است.

مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع و کارایی آن‌ها

از نظر حلال

برای مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع ابتدا باید بدانید که رنگ‌های مایع به یک عامل حلال نیاز دارند؛ اما رنگ‌های پودری این‌گونه نیستند. همین تفاوت باعث می‌شود تا نحوه اجرای رنگ‌های پودری و لوازم اجرای آن‌ها با رنگ‌های مایع فرق کند. اگرچه فرایند آماده‌سازی سطوح مختلف قبل از رنگ‌آمیزی در هر دو روش باید انجام شود و سطح موردنظر باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی و رطوبت باشد، اما در نهایت فرایند رنگ شدن آن‌ها متفاوت است. با استفاده از روش‌های درست رنگ‌آمیزی با رنگ پودری و رنگ مایع می‌توان ظاهر و بافت صافی به سطوح داد؛ به‌عنوان‌مثال، اگر بخواهید یک سطح بافت‌دار ایجاد کنید، باید لایه نازکی از رنگ پودری را روی سطح بپاشید. اگر می‌خواهید یک سطح صاف و یکنواخت ایجاد کنید، باید یک‌لایه ضخیم‌تر از رنگ را روی سطح کار بپاشید.

به‌طورکلی براقی و درخشندگی رنگ‌های مایع نسبت به رنگ‌های پودری بهتر است. رنگ‌های مایع را می‌توان به‌راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب کرد و یک رنگ جدید به دست آورد. همچنین رنگ‌های پودر این قابلیت را ندارند و اگر دورنگ مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید، تنها ذرات پودری دورنگ مختلف را با هم مخلوط می‌کنید و هیچ رنگ جدیدی ایجاد نمی‌شود.

رنگ‌های پودری عملکرد بهتری نسبت به رنگ مایع در طولانی‌مدت نشان می‌دهند. به‌خاطر این‌که رنگ‌های پودری در داخل کوره حرارت می‌بینند، مقاومت بالاتری در برابر فرسایش دارند و به‌سرعت دچار گچی شدن و یا مشکلات دیگر نمی‌شوند. هر دوی این رنگ‌ها، اگر در شرایط آب‌وهوایی بد باشند، ممکن است آسیب ببینند.

مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

سلامت و ایمنی رنگ

رنگ‌های مایع برای سلامت و ایمنی افراد نقاش خطرناک هستند؛ اما رنگ‌های پودری به‌خاطر این‌که حلال ندارند، ترکیبات آلی فرار ایجاد نمی‌کنند، خطری برای سلامت آن‌ها ندارند. رنگ‌های پودری را به‌راحتی می‌توان در انبارهای ایمن نگه داشت؛ اما رنگ‌های مایع به‌خاطر این که قابل اشتعال هستند باید در شرایط ایمن نگهداری شوند.

هزینه رنگ

هزینه استفاده از رنگ‌های پودری در طولانی‌مدت نسبت به رنگ‌های مایع کمتر است. با توجه به این‌که رنگ‌های پودری دور ریز کمی دارند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جمع و دوباره استفاده کرد، در هزینه‌های رنگ‌آمیزی صرفه‌جویی می‌شود. استفاده از رنگ‌های مایع و وسایل رنگ‌آمیزی هزینه‌های کمتری نسبت به رنگ‌های پودری دارد، چراکه رنگ‌های مایع قدیمی‌تر هستند. همچنین تجهیزات آن‌ها بیشتر در دسترس قرار دارد و نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا برای تجهیزات رنگ‌آمیزی با رنگ مایع نیست.

هنگام استفاده از رنگ‌های پودری رعایت مقررات ایمنی در محیط کار و پرداخت هزینه‌های مربوط به بیمه نیست، چراکه خطرات احتمالی در هنگام به‌کارگیری رنگ پودری نسبت به رنگ مایع کمتر است. به‌طورکلی افرادی که آموزش چندانی ندیده‌اند، می‌توانند رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ‌های پودری اجرا کنند. رنگ‌های مایع به‌دلیل اشتعال‌زا بودن خطرات بیشتری دارند. به‌همین خاطر باید مقررات ایمنی خاصی رعایت گردد و حق بیمه نیز برای افراد در نظر گرفته شود. خود این عوامل باعث بالارفتن هزینه رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ مایع می‌شود.