مشکلات رنگ پودری که ممکن است با آن‌ها برخورد کنیم

مشکلات رنگ پودری را می‌توان با خرید رنگ با کیفیت و مطالعه دقیق کاتالوگ آن مرتفع کرد اما برخی ریشه در موارد دیگری دارند. رنگ های پودری را می‌توان در میان رنگ‌های صنعتی بسیار پرکاربرد قرار داد اما گاهی در هنگام کار با آن ممکن است با مشکلاتی برخورد کنیم که پیدا کردن راه‌حل برای تمام این موارد آسان نیست. برای این‌که محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار باشد باید این مشکلات را ریشه‌یابی و آن‌ها را بر طرف کرد. در موضوع مشکلات رنگ پودری سعی داریم تا در خصوص برخی از مسائل و سؤالاتی که ممکن است در هنگام کار با پوشش های پودری با آن‌ها مواجه شوید اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. با سالی فام همراه باشید.

فهرست مطالب:

آستر رنگ پودری بر روی ریل فلزی برای محیط خارجی

کوره تک مرحله‌ای و مشکل شیری شدن رنگ

Back Ionization و دلایل اتفاق افتادن آن

رنگ‌ های پودری و استفاده از آن‌ها پس از تاریخ انقضا

بهترین آستر پوشش های پودری برای آلومینیوم

آیا رنگ استفاده شده بر روی سطح دوربین نیکون DSLR هم از رنگ های پودری است؟

استفاده از رنگ های پودری برای پوشش دادن استیل در محیط خارجی

استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک برای رنگ کردن کامپوزیت

به دست آوردن رنگ سفید با استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک

مشکلات رنگ پودری

آستر رنگ پودری بر روی ریل فلزی برای محیط خارجی

برای این‌که بهترین آستر رنگ پودری را بر روی ریل‌های فلزی که در محیط خارجی نگه‌داری می‌شوند، بزنیم چه کار باید کنیم؟ شاید شما هم با این نوع از مشکلات رنگ پودری مواجه شده باشید. پس از مدتی ممکن است پوشش های پودری شروع به پوسته پوسته شدن می‌کنند که این موضوع را می‌توان از رایج‌‌ترین مشکلاتی دانست که برای آستر رنگ پودری بر روی ریل‌های فلزی در محیط خارجی پیش ‌می‌آید. برای زدن آستر مناسب بر روی یک ریل فلزی که در محیط خارجی قرار دارد ابتدا باید سطح ریل آهنی به خوبی تمیز و آماده‌سازی شود. برای شروع باید با استفاده از دستمال و حلال‌های پاک‌کننده‌ مانند استون یا حلال‌های قلیایی سطح فلز را به خوبی از روغن، ذرات خاک و شن پاک کرد. گام بعدی شستشوی خوب سطح با استفاده از آب است. برای گام سوم می‌توان از روش سند بلاست یا واسطه‌های دیگر استفاده کرد. البته برای این مرحله می‌توان از روش‌های شیمیایی نیز کمک گرفت. می‌توان از محلول‌های فسفاتِ آهن یا زیرکونیم – سیلان‌ها برای پرداخت سطح فلز به کار می‌روند که برای پرداخت شیمیایی استفاده کرد.

گام آخر آماده ساختن سطح با آب یونیزه شده است. استفاده از آب یونیزه شده یا آب تهیه شده به روش اسمز معکوس برای اطمینان از چسبندگی حداکثری پرایمر به سطح است. پس از پاشیدن پرایمر به سطح، برای ایجاد بالاترین میزان چسبندگی میان لایه پرایمر و تاپ کوت بهتر است که لایه تاپ کوت را پیش از این‌که پرایمر کاملاً کیور و سخت شود روی آن بپاشید. این کار می‌تواند زمان پخت را ۵۰ درصد کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که لایه تاپ کوت را بر اساس توصیه تولیدکننده رنگ که در هنگام خرید رنگ پودری به همراه برگه فنی به شما داده می‌شود، اجرا و کامل کنید.

اگر با انجام تمام مراحل بالا باز هم با مشکل چسبندگی لایه‌ها مواجه بودید پیشنهاد می‌کنیم از پرایمر بدون روی استفاده کنید. نتایج آزمایش‌ها نشان داده که آسترهای پوشش پودری بدون روی از مقاومت بسیار عالی در مقابل خوردگی برخوردارند.

باید به یاد داشته باشید که برای داشتن چسبندگی مناسب میان لایه‌ها و کیفیت بالای کار باید ابتدا از تمیز بودن سطح مطمئن باشید و پرداخت سطح فلز را فراموش نکنید.

کوره تک مرحله‌ای و مشکل شیری شدن رنگ

برخی اوقات در هنگام کیور کردن ورق‌های پروفیل در کوره‌های تک مرحله‌ای با مشکل شیری شدن رنگ برخورد می‌کنیم. نکته جالبی که وجود دارد این است که اگر از همین رنگ پودری در کوره‌های دارای خط نقاله استفاده شود هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد و همه چیز بسیار خوب پیش می‌رود و سطح به رنگ مورد نظر در خواهد آمد. دو دلیل عمده برای پیش آمدن این اتفاق وجود دارد.

اولین دلیلی که می‌تواند موجب شیری شدن رنگ شود عدم خروج مناسب گازها از کوره است. برای حل این مشکل رنگ پودری اولین گامی که باید برداشته شود این است که از خروج خوب و مناسب گازها از کوره تک مرحله‌ای مطمئن شویم. یکی از کارهایی که برای تست این مطلب می‌توان انجام داد این است که در هنگام باز شدن در کوره به داخل آن بیشتر دقت کرد. آیا در هنگام باز کردن درب کوره ابری از غبار مشاهده می‌کنید؟ عدم خروج مناسب گازهای تولیدی می‌تواند باعث شود تا محصول فرعی یا پسماند جانبی احتراق تدریجاً در کوره انباشته شود و موجبات تغییر رنگ را فراهم سازد.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که برخی از رنگ‌های پودری پلی استر ممکن است در شرایطی که پخت آن‌ها در کوره با استفاده از دمای پایین‌تر و مدت‌زمان طولانی‌تر انجام شود، یک لایه فیلم شیری رنگ ایجاد کنند. بهترین راه برای رفع این مشکل این است که دمای کوره را ۱۰ تا ۱۵ درجه افزایش دهید.

توجه داشته باشید که استفاده از آنتی‌اکسیدان به رفع این مشکل رنگ پودری کمکی نخواهد کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند تغییر رنگ ناشی از تجزیه پلیمری را به حداقل برسانند.

مشکلات رنگ پودری

Back Ionization و دلایل اتفاق افتادن آن

زمانی که بار الکتریکی مضاعف موجب شود تا لایه رنگ پودری ضخامت بیشتری گیرد پدیده Back Ionization اتفاق افتاده است. دلایل مختلفی برای اتفاق افتادن این پدیده وجود دارد. چک کردن اتصال صحیح و عملکرد مناسب سیم تخلیه بار الکتریکی یا سیم ارت اولین اقدامی است که در صورت مواجهه با این پدیده باید انجام داد. دومین اقدامی که در صورت مواجه شدن با پدیده Back Ionization می‌توان کرد این است که از نیمه عایق نبودن سطح مطمئن شویم. پوشش های پودری بر روی سطوح نیمه عایق به درستی پاشیده نمی‌شوند. نیمه عایق شدن سطوح می‌تواند ناشی از پوشش‌های قبلی مانند آستر باشد.

پاشیدن رنگ با ضخامت بالا در زمان کم هم می‌تواند در ایجاد پدیده Back Ionization نقش داشته باشد. در این زمان بارهای الکتریکی زمان کافی برای خروج ندارند و باعث می‌شوند که ضخامت لایه رنگ افزایش یابد.

رنگ‌های پودری متفاوت، خصوصیات متفاوت در خصوص جذاب و محو کردن بار الکتریکی دارند. مواردی مانند ضریب دی الکتریک رزین‌ها، تأثیر رنگ دانه‌ها و خاصیت خنثی بودن فیلرهای مصرفی در فرمولاسیون رنگ پودری می‌تواند در این مسئله نقش داشته باشد.

رنگ‌ های پودری و استفاده از آن‌ها پس از تاریخ انقضا

سؤالی که برای برخی مصرف‌کنندگان پوشش پودری ممکن است پیش بیاید این است که پس از خرید رنگ پودری و نگهداری از آن ممکن است تاریخ انقضایی که از سوی تولیدکننده تعیین‌شده است بگذرد. در این هنگام آیا می‌شود از رنگ های پودری تاریخ‌مصرف گذشته استفاده کرد؟

در پاسخ باید گفت پایداری پوشش های پودری از عوامل مختلفی تأثیر می‌گیرد. ابتدا باید متوجه باشیم که میان ماندگاری و پایداری فیزیکی و شیمیایی تفاوت بسیاری وجود دارد. ماندگاری فیزیکی در حقیقت همان شرایط منحصر به فردی است که تک‌تک ذرات و دانه‌های رنگ پودری لازم دارند تا کلوخه نشوند و به یکدیگر نچسبند. پایداری شیمیایی همان مقاومت پوشش های پودری در برابر پلیمر شدن زود هنگام در حین حمل و نقل و یا نگهداری ارتباط دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری و انبارداری رنگ‌ های پودری پیشنهاد می‌کنیم مطلب نگه داری رنگ پودری را مطالعه کنید.

نقطه ذوب یا به صورت دقیق و مشخص‌تر TG رنگ پودری و شرایط انبارداری بر روی ماندگاری فیزیکی رنگ پودری تأثیر مستقیم دارد. یک رنگ پودری با نقطه ذوب پایین بسیار آسان‌تر از یک رنگ پودری با نقطه ذوب بالا به حالت کلوخه‌ای در می‌آید. همچنین رنگ‌های پودری به دمای بالا حساس هستند و رنگ‌هایی که در محیطی با دمای بالا نگهداری می‌شوند زودتر از رنگ‌هایی که در محیطی با دمای پایین نگهداری می‌شوند به صورت کلوخه در می‌آیند.

رطوبت هوا از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث شود تا پوشش های پودری به صورت کلوخه در بیایند. لازم است این نکته را ذکر کنیم که در صورت خرید رنگ پودری از شرکت‌های معتبر بسته‌بندی آن‌ها مقاوم در برابر رطوبت است اما زمانی که بسته‌بندی باز شود ماجرا فرق خواهد کرد. واضح است که رنگ های پودری کلوخه شده در زمان انتقال سیال و پاشش رنگ، کار سخت می‌شود و ممکن است مشکلاتی به وجود آید. از طرف دیگر ناپایداری شیمیایی باعث پلیمر شدن و تشدید فرایند شیمیایی رنگ پودری در هنگام انبارداری می‌شود.

به یاد داشته باشید که اگر آن دسته از رنگ های پودری که برای پخت در دمای پایین طراحی شده‌اند یا پلیمر آن‌ها سریعاً وارد واکنش می‌شوند، در شرایط گرم نگهداری و انبار شوند شروع به پلیمریزاسیون می‌کنند. در این حالت فرایند شیمیایی به صورت ناخواسته موجب می‌شود که جریان‌پذیری رنگ را کاهش دهد. این کاهش جریان‌پذیری می‌تواند باعث شود که ذرات پلیمری بر روی سطح نهایی رنگ به صورت ذراتی نمایان شوند که باعث افت کیفیت کار می‌شوند. رنگ های پودری به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر حرارت و رطوبت حساس و آسیب‌پذیر هستند و باید در دمای کمتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبتی کمتر از ۷۰ درصد نگهداری شوند.

تمام این مطالب را بیان کردیم که بگوییم رنگ‌هایی که با دمای کیورینگ بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ درجه در شرایط مطلوب نگهداری شوند ممکن است پس از گذشتن تاریخ انقضا قابل استفاده باشند اما استفاده از رنگ‌هایی که برای درجه کیور پایین طراحی شده‌اند اگر در محیط نامناسب نگهداری شده‌اند بهتر از پس از گذشتن تاریخ‌مصرف از آن‌ها استفاده نشود یا دقت بسیاری در استفاده از آن داشته باشید.

مشکلات رنگ پودری

بهترین آستر پوشش های پودری برای آلومینیوم

کدام یک از انواع رنگ های پودری می‌تواند آستر مناسبی برای پوشش دادن آلومینیوم باشد؟

در پاسخ باید بگوییم که یک آستر با پایه اپوکسی بهترین گزینه در میان رنگ‌ های پودری برای آستر آلومینیوم است. اگر چه تعداد آسترهای اپوکسی – پلی استر خوب در بازار کم است اما از آسترهایی که در آن‌ها روی به کار رفته نباید استفاده کرد. این آسترها اصولاً برای سطوح آلومینیومی طراحی نشده‌اند و نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.

بهترین روش برای انجام کار این است که اگر پوشش نهایی هم رنگ پودری است، آستر را کامل کیور نکنید. استفاده از این روش می‌تواند پیوند شیمیایی بهتری میان پوشش های پودری ایجاد کند و میزان کیفیت کار را بالا برد. به خاطر داشته باشید که سطح کار باید بسیار تمیز باشد و از قبل پرداخته و آماده شده باشد.

آیا رنگ استفاده شده بر روی سطح دوربین نیکون DSLR هم از رنگ های پودری است؟

شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که رنگ استفاده شده بر روی دوربین‌های متفاوت مانند نیکون DSLR چه رنگی است. در بدنه بالایی این دوربین از یک رنگ مشکی مات فوق صیقلی استفاده شده که پس از خشک شدن با پاشش مایه غلیظ بر روی آن الگویی ناهموار ایجاد می‌کنند. در صنعت رنگ مایع گاهی لایه اول را ضخیم می‌کنند تا به این شکل بتوانند یک سطح بافت‌دار ایجاد کنند. بدنه پایینی این دوربین هم با همان رنگ مات و فوق صیقلی رنگ شده است. پس می‌توان گفت که رنگ استفاده شده در این دوربین رنگ مایع است و از پوشش های پودری استفاده نشده است اما باید توجه داشت که صنعت رنگ پودری موفق به تولید یک رنگ پودری سیاه فوق مات عالی برای دوربین‌های عکس‌برداری صنعتی شده است. یک شرکت برای ساخت ساعت نیز از مشابه این تکنولوژی استفاده می‌کند.

مشکلات رنگ پودری

به دست آوردن رنگ سفید با استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که می‌خواهید با استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک سطحی را به رنگ سفید در آورید در انتها مشاهده کنید که به رنگ زرد متمایل شده است. آیا برای این مسائل راه حلی وجود دارد؟

این مشکل در هنگام کار با رنگ پودری الکترواستاتیک بسیار رایج است و بسیاری افراد در انتها با رنگی به جز سفید مواجه می‌شوند. برای حل این مشکل رنگ پودری توصیه‌هایی وجود دارد که بتوان سفیدترین نمونه ممکن را به دست آورد. اولین کار این است که خصوصیات شیمیایی که بر روی سفیدی پوشش پودری تأثیر می‌گذارد را به طور کامل بررسی کنیم. اگر بخواهیم در این خصوص مثالی بزنیم باید بگوییم که رنگ های پودری که بر پایه هیبرید هستند، مخصوصاً اپوکسی‌های بر پایه هیبرید در هنگام پخت متمایل به رنگ زرد می‌شوند. پلی استرها، پلی اورتان‌ها و آکریلیک ها از جمله رنگ های الکترواستاتیک هستند که از میزان تمایل کمتری به سمت رنگ زرد برخوردار هستند. انتخاب پیگمنت، هاردتر و ادتیوها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی عدم تمایل به رنگ زرد داشته باشند. پس برای گام اول بهتر است که اطمینان داشته باشید که رنگ‌های پودری متفاوت را مورد ارزیابی قرار دهید.

دومین نکته‌ای که می‌تواند باعث زرد شدن رنگ پودری سفید شود، اعمال حرارت بیش از حد در زمان پخت است. پخت در دمای بالا یا برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند مشکلات تمایل به زردی پوشش پودری را بیشتر کند.

سومین نکته برای به دست آوردن سفیدترین رنگ ممکن کیفیت کوره پخت است. کوره‌های الکتریکی یا مادون‌قرمز جزو مناسب‌ترین کوره‌ها هستند که محصول نهایی سفیدی بیشتری خواهد داشت. تنظیم نادرست مخلوط گاز و هوا در کوره هم می‌تواند باعث تمایل به رنگ زرد شود. باید مشعل را به درستی و با حرارت مناسب تنظیم کنید. عدم تهویه مناسب هم می‌تواند باعث افزایش غلظت محصولات جانبی حاصل از احتراق در محفظه شود که این محصولات جانبی باعث می‌شود تا رنگ های پودری به سمت زرد متمایل شوند.

اگر تمام موارد بالا به درستی رعایت شود و باز هم رنگ سفید مورد نظر به دست نیاید احتمالاً نیاز است که یک محصول ویژه از رنگ پودری که حاوی دی‌اکسید تیتانیوم با رده خلوص خاص باشد، سفارش دهید.

استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک برای رنگ کردن کامپوزیت

رنگ های پودری را می‌توان برای کامپوزیت‌ها استفاده کرد اما باید در پروسه رنگ کردن دو مورد را مد نظر قرار داد. اول عدم وجود قابلیت رسانایی کامپوزیت و مورد دوم تحمل درجه حرارت توسط آن است.

کامپوزیت‌ها قابلیت رسانایی کافی برای پاشش رنگ‌های الکترواستاتیک را ندارند به همین دلیل نیاز است که برای رسانا شدن سطح بر روی آن عملیات رسانا سازی صورت بگیرد.

در خصوص مورد دوم باید ابتدا یک رنگ پودری مناسب که بتوان آن را در دمای پایین پخت تا موجب تغییر شکل کامپوزیت نشود را پیدا کرد. بعضی از رنگ های پودری می‌توانند در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و در زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کیور شوند. اگر قطعه کامپوزیتی توان تحمل این درجه حرارت را ندارد می‌توان از رنگ‌های UV کیور استفاده کرد. این رنگ های پودری در دمای ۹۳ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد کیور می‌شوند. برای استفاده از این مدل از رنگ های پودری باید یک مرحله ذوب سطحی در دمای پایین‌تر انجام شود و سپس رنگ پودری گرم را بر روی سطح و در معرض تابش لامپ‌های UV مخصوص قرار داد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این روش این است که دمای کار پایین‌تر است و فرایند کیور کردن بسیار کوتاه‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. در این روش مرحله ذوب رنگ بین ۱ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارد و مرحله UV در چند ثانیه انجام می‌شود.

مشکلات رنگ پودری

استفاده از رنگ های پودری برای پوشش دادن استیل در محیط خارجی

برای این‌که بتوان از رنگ پودری الکترواستاتیک برای پوشش دادن استیل استفاده کرد باید به نکاتی توجه داشت تا بهترین جواب را دریافت کرد.

با کمک روش‌هایی مانند سند بلاست یا با استفاده از یک فرچه سیمی بهتر است سطحی که قرار است پوشش پودری بر روی آن بنشیند را مقداری زبر کنید. این کار کمک می‌کند که میزان چسبندگی رنگ به سطح بیشتر شود و کیفیت کار بالاتر رود.

تمیز بودن کامل سطح دیگر نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. شستشو با یک حلال مناسب و تمیز کردن کامل سطح یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از استفاده از پوشش پودری باید انجام داد.

برای دوام رنگ در محیط بیرونی می‌توان از رنگ پودری پلی‌استر TGIC استفاده کرد. ضخامتی که باید برای رنگ کردن سطح استیل اعمال کنید در حدود ۴۵ تا ۵۵ میکرون است. البته این اندازه ممکن است باعث شود تا رنگ مقداری شره کند اما اعمال اندازه‌هایی کمتر از عددهای گفته شده ممکن است باعث شود که پوشش کافی ایجاد نشود و کیفیت کار بسیار پایین باشد.

به خاطر داشته باشید که برای رفع مشکلات رنگ پودری و بهینه شدن کیفیت کار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خرید رنگ مناسب و مرغوب تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. شرکت سالی فام با سال‌ها تجربه در تولید رنگ پودری مرغوب و با کیفیت می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

حتماً اطلاعات موجود در برگه پوشش پودری که در هنگام خرید رنگ پودری از کارخانه دریافت می‌کنید را مطالعه کنید. بر اساس اطلاعات موجود در آن توجه داشته باشید که رنگ پوری به صورت کامل کیور شده باشد.