رنگ کوره ای ؛ مزایا، معایب و نکات کاربردی آن

رنگ کوره ای یک نوع رنگ صنعتی محسوب می‌شود و برای طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل‌استفاده است. یکی از بهترین رنگ‌های صنعتی، رنگ پودری کوره ای به‌شمار می‌رود. رنگ کوره‌ای در زمینه رنگ‌آمیزی انواع سطوح فلزی کاربرد وسیعی دارد. تولید این نوع رنگ به‌صورت پودری و یا مایع است و در برابر حرارت بسیار مقاوم بوده و از فلزات محافظت می‌کند. این نوع پوشش مقاوم در مقابل حرارت فلز، در نگاه اول هیچ‌گونه تفاوتی با ترکیب معمول رنگ و یا لاک نخواهد داشت و تنها اختلاف آن‌ها در هنگام کار احساس می‌شود. به‌طورکلی یکی از انواع رنگ صنعتی، کوره‌ای به‌حساب می‌آید که در دو نوع متفاوت مایع و پودری تولید می‌شود. اغلب افراد رنگ‌های کوره‌ای را جزء بهترین رنگ‌های صنعتی می‌دانند، چراکه این رنگ‌ها نسبت به محیط‌زیست کمترین تأثیرات مخرب را دارند. همچنین افرادی که دائم با این رنگ‌ها در تماس هستند، خطری برای آن‌ها ندارد. انتخاب رنگ نوع پودری و یا مایع به کارخانه و کاربرد آن بستگی دارد. به طور معمول نوع پودری این رنگ‌ها، بهترین گزینه برای استفاده در صنایع فلزی به‌حساب می‌آید.

انواع رنگ کوره ای

رنگ‌های کوره‌ای شامل دو نوع پودری و مایع هستند که در ادامه توضیح کلی در رابطه با انواع رنگ‌ها می‌دهیم:

رنگ پودری

رنگ پودری به‌دلیل کاربرد بسیار زیاد خود از محبوبیت بالایی برخوردار است. رنگ‌های کوره‌ای از نوع پودری دارای یک ماده پودری با پودرهای بسیار ریز و خشک بوده که با فشار به سطح موردنظر پاشیده شده و سریع پخته می‌شود تا در این صورت یک رنگ بادوام و زیبا شکل گیرد. این نوع پودر می‌تواند یک پلیمر یا ترموست باشد که به کمک مواد شیمیایی موجب تولید گرما می‌شود و هنگامی‌که حرارت می‌گیرد نسبت به پودرهای ریز عکس‌العمل نشان می‌دهد. برای حرارت‌دهی این پوشش‌های پودری حدود 10 دقیقه زمان نیاز است و این کار باید در دمای بالای 200 درجه سانتی‌گراد صورت گیرد. وقتی که پودر در این دما قرار داده می‌شود، ذوب و گرما موجب جذب آن خواهد شد.

رنگ کوره ای

رنگ مایع

این نوع رنگ به‌شکل مایع تولید و ارائه می‌شود. شیوه اجرای آن مشابه سایر رنگ‌های مایع است و توسط پیستوله و کمپرسور بر سطح قطعه موردنظر پاشیده می‌شود. به‌طورکلی پروسه رنگ‌آمیزی از طریق رنگ‌های کوره‌ای مایع به صورتی است که در آن رنگ در اثر تشکیل یک میدان الکتریکی، از تفنگ به بیرون پاشیده می‌شود. اگر قصد دارید از انواع رنگ مایع برای رنگ‌آمیزی استفاده نمایید، بهتر است از مراحل 3 گانه انجام زیرسازی (پلی‌استر روی، آستر مانع اپوکسی، پوشش E)، اعمال رنگ پایه، به‌کارگیری پوشش محافظ روی قطعه بهره‌مند شوید. رنگ مایع برای رنگ‌آمیزی وسایل دارای کاربردهای مختلفی است.

رنگ مایع مشابه پودری برای اجرای پروسه توسط سازنده محصول دما و مدت‌زمان برای ارائه آن تعیین می‌شود. برای سخت شدن هر رنگی، دما و زمان خاصی مشخص می‌شود. رنگ‌های روشن به دمای پایین و زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین رنگ‌های تیره به دمای بالا و زمان کمتری نیاز خواهند داشت. مقدار درجه گرما به سانتی‌گراد و زمان به دقیقه بر روی رنگ‌ها قید شده است. همین‌طور می‌توان گفت نسبت به سایر رنگ‌ها دارای قیمت مناسب‌تری است. ازآنجایی‌که از قیمت مناسبی برخوردار است؛ بنابراین کیفیت مطلوب داشته و در مقابل عوامل داخلی و خارجی مقاومت بسیار بالایی دارد.

مزایا و معایب رنگ کوره ای

پروسه رنگ‌آمیزی با رنگ کوره ای دربرگیرنده عملیاتی است که رنگ‌دانه‌های پودری یا جامد از طریق پیوندهای شیمیایی و روند الکتریکی بر روی سطوح موردنظر قرار می‌گیرند. ذرات رنگ‌های کوره ای توسط تجهیزات منحصربه‌فرد روی سطح اسپری می‌شود. در این صورت سطوح فلزی، رنگ‌دانه‌هایی که دارای بار منفی هستند را به خود جذب می‌کنند. همچنین ذرات رنگ از طریق بار منفی، بلافاصله به جهت بارهای مثبت سطح فلزی جذب و روی آن قرار می‌گیرد. یکی از مؤثرترین راهکارهای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی، حالت رنگ‌پذیری از طریق رنگ‌های کوره ای است و کاربردهای مختلفی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی مزایا و معایب رنگ کوره‌ای می‌پردازیم:

عملکرد برتر، راندمان بالا

راندمان بالا، یکی از اصلی‌ترین مزایای به‌کارگیری انواع رنگ‌های کوره ای برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی محسوب می‌شود. رنگ‌های الکترواستاتیک نسبت به دیگر انواع رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی، عملکرد و راندمان بالاتری دارند. ذرات رنگ‌دانه پودری به شیوه الکتروشیمیایی بر روی سطح فلزی قرار می‌گیرند. در این صورت رنگ‌آمیزی از طریق رنگ کوره موجب ظرافت بالا، کاهش زمان خشک‌شدن و ایجاد یک سطح بی‌عیب‌ونقص می‌شود. برای رنگ‌آمیزی مبلمان فلزی، لوازم‌خانگی به‌عنوان پوشش نهایی و بدنه خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هزینه بالای راه‌اندازی

یکی از معایب استفاده از این روش برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف، هزینه بالای رنگ و پوشش الکترواستاتیک است. تجهیزات موردنیاز برای رنگ‌آمیزی با رنگ‌های کوره ای نسبت به یک سیستم ساده کمپرسور هوا، دارای قیمت بسیار بالایی است و دستگاه‌ها باید در فشار بالا کار کنند.

بازار هدف بسیار محدود

متدهای رنگ‌آمیزی با رنگ پودری کوره ای، بازار هدف بسیار محدودی به آن‌ها تعلق دارد. اغلب از این روش برای تولیدکنندگان مبلمان و تجهیزات اداری فلزی، خودروسازی و لوازم صنعتی استفاده می‌شود. در این صورت برای رسیدن به بازارهای هدف وسیع‌تر، نیاز به روش‌های بازاریابی قوی‌تر و سیستم‌های قیمت‌گذاری دقیق‌تری است. به‌طورکلی اگر یک کسب‌وکار در زمینه رنگ‌آمیزی با رنگ‌های الکترواستاتیک فعالیت داشته باشد و نتواند به‌خوبی از مسئولیت خود (بازاریابی) برآید، نمی‌تواند پیشرفتی در کار خود داشته و آن را افزایش دهد، در نتیجه این جزء معایب به‌حساب می‌آید.

مهم‌ترین نکات کاربردی در رنگ‌آمیزی با رنگ پودری کوره ای

اگر کسب‌وکار شما با انواع رنگ‌های کوره ای در ارتباط بوده و از آن‌ها برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف استفاده می‌کند، ضروری است برخی از اصول مهم را در این زمینه به شما گوشزد شود. پروسه رنگ‌آمیزی با رنگ‌های کوره ای به‌عنوان یک شیوه صنعتی دربرگیرنده اعمال رنگ‌دانه بر روی سطوح مختلف است؛ بنابراین باید تمام بخش‌ها به‌صورت کامل پوشش‌دهی شود، به‌طوری‌که رنگ‌ها دقیقاً تمام زوایا و نقاط منحنی سطح را پر کنند. در ادامه می‌خواهیم در این مورد یک مثال را برای شما شرح دهیم:

پتینه زنی یا برجسته‌کاری بر روی سطوح مختلف نیازمند این است که چندلایه رنگ متنوع به ترتیب و در فاصله زمانی مشخص بر روی سطح به‌کار گرفته شوند. به‌این‌ترتیب، رنگ‌های کوره ای بهترین انتخاب برای دوام و زیبایی این نوع طرح‌ها محسوب می‌شود.

از دیگر نکات در رابطه با رنگ‌های کوره ای، تمیزکاری ساده آن‌ها است. رنگ‌های کوره ای در برابر نفوذ گردوغبار یا لکه‌های ناشی از روغن و چربی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. اگر سطح فلزی با یکی از این عوامل آلوده شود، به‌سادگی از طریق یک پارچه مرطوب تمیز می‌شود.

از مهم‌ترین نکات کاربردی انواع رنگ‌های کوره ای که سطوح آن‌ها با این نوع رنگ، رنگ‌آمیزی شده‌اند، یکنواختی سطح و غیر منفذدار است. این ویژگی مهم باعث می‌شود، سطح در مقابل نفوذ باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر موجودات ذره‌بینی مقاوم باشند.

چرا رنگ کوره‌ای بهترین انتخاب است؟

رنگ‌های پودری کوره ای یک نوع رنگ صنعتی به‌شمار می‌روند که در صنایع رنگ، پوشش تولید و ارائه می‌شوند و مزایای وسیعی در زمینه رنگ‌آمیزی انواع سطح فلزی دارند. به‌طورکلی رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، بهترین نوع رنگ صنعتی محسوب می‌شوند و حاوی کمترین تأثیرات مخرب زیست‌محیطی بوده و سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازند. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف به‌کار گرفته می‌شود. انتخاب و استفاده از رنگ الکترواستاتیک پودری یا مایع ارتباط مستقیمی به کارخانه‌های مصرف‌کننده دارد، اما بهترین گزینه برای صنایع مختلف، انتخاب رنگ‌های پودری کوره ای است.

دسته‌بندی پایه رنگ برای ساخت رنگ‌های کوره ای

  • آلکید آمین

این گروه از رنگ‌ها که براساس روغن‌های خشک شونده نظیر نارگیل یا کرچک و یا شامل روغن سویا یا نیمه خشک شونده هستند و از ترکیب رنگ‌های پایه آلکیدی و آمینو زرین خواهند بود. در تحکیم، مقاومت شیمیایی و ماندگاری رنگ، آمینو زرین نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و به‌صورت حد واسط عمل کرده و در رنگ‌های کوره ای به‌کار گرفته می‌شود. رنگ‌های کوره ای که با آلکید ملامین در بدنه خودروها ساخته می‌شوند، مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین توانایی تا 190 درجه سانتی‌گراد را دارند. این‌گونه موارد را کارشناسان رنگ خودرو می‌توانند تشخیص دهند.

رنگ کوره ای

  • اپوکسی استر

این گروه از رنگ‌ها شامل ترکیب واکنش گرای استر با رزین‌های اپوکسی و اسیدهای چرب است. مزایای به‌کارگیری ذرات اپوکسی استر، هنگامی‌که اسیدهای چرب غیراشباع به‌کار گرفته می‌شوند، رزین‌های قابل‌استفاده در محیط‌های هوا خشک خواهند بود. اگر قصد دارید در بدنه خودرو چسبندگی خوبی ایجاد نمایید از اپوکسی استر و رزین ملامین فرمالوئید و اوره فرمالدئید کوره‌ای بهره‌مند شوید که ویژگی‌های مناسبی نظیر مقاومت شیمیایی بالا در آن‌ها ایجاد می‌شود، چراکه انعطاف‌پذیری و مقاومت آن‌ها در مقابل ضربه نسبت به پوشش‌های آلکید آمین افزایش می‌یابد. این پایه رنگ در دمای 170 تا 180 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود.

  • آکریلیک

این نوع رنگ حاوی ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالای آن‌ها در برابر مواد شیمیایی، چسبندگی فوق‌العاده و در مقابل حلال‌ها و عوامل جوی قوی بوده و در فلزات آهنی و غیر آهنی به‌کار گرفته می‌شود.

نکات مهم استفاده از رنگ‌های کوره ای

اگر قصد دارید برای اولین‌بار از این نوع رنگ استفاده نمایید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر در این زمینه هیچ‌گونه تخصصی ندارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • برای به‌کارگیری پوشش پودری، باید پیش از کار قطعات را کاملاً تمیز نمایید.
  • سطوح را پیش از رنگ‌آمیزی صاف و کاملاً صیقل دهید.
  • برای بالارفتن چسبندگی رنگ کوره ای لازم است قطعات فلزی را پیش از رنگ‌آمیزی در 3 مرحله چربی‌زدایی، زنگ‌زدایی و فسفاته کاری را انجام دهید.
  • برخی تصور می‌کنند رنگ‌های کوره‌ای با رنگ نسوز یکسان هستند، اما در حقیقت مزایای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در این مقاله سعی شد در رابطه با رنگ کوره ای بحث کنیم. رنگ‌های کوره ای دارای مزایا، معایب و کاربردهای بسیار زیادی هستند. استفاده از رنگ پودری کوره ای برای سطح مختلف بهترین گزینه محسوب می‌شود. این نوع رنگ‌ها قابلیت خاصی دارند و نیاز صنایع مختلف را برطرف می‌سازند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.