رنگ آمیزی سطوح بتنی

رنگ آمیزی سطوح بتنی یکی از سطوحی هست که رنگ کردن آن بسیار چالش‌برانگیز است. رنگ آمیزی بتن واقعاً مشکل است و از طریق ماله آهنی انجام می‌شود. ازآنجایی‌که سطح داخلی و خارجی بتن‌ها صاف نیست؛ بنابراین رنگ آمیزی سطوح سیمانی می‌تواند به ظاهر آن‌ها زیبایی خاصی ببخشد. هزینه رنگ کردن سطح بتونی نسبت به دیگر سطوح مناسب‌تر است. برای رنگ کردن سطح بتن  باید ابتدا سطوح آن را به‌اندازه کافی تمیز کنید و سپس بعد از آماده‌سازی اولیه اقدامات لازم را برای رنگ آمیزی انجام دهید. یکی از عواملی که موجب طول عمر بتن می‌شود، رنگ آمیزی سطوح آن است. به‌طورکلی رنگ آمیزی یک دیوار ساخته شده از بتن می‌تواند باعث زیبایی محیط و هماهنگی آن با دیگر نواحی شود. بااین‌حال، برای رنگ کردن دیوار ساخته شده از بتن باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. این نکات مهم شامل انتخاب نوع رنگ مناسب، تعیین رطوبت دیوار، اضافه‌کردن بتونه پیش از رنگ کردن است.

چرا باید سطوح بتنی را پیش از رنگ آمیزی، آماده کنیم؟

به‌طورکلی بعد از نصب سطوح بتنی، تا 2 ماه نباید اقدام به رنگ آمیزی کنید. برای ترمیم بتن نیاز است 30 روز صبر کنید و برای تخلیه کامل رطوبت نیز 30 روز زمان احتیاج دارد. از جهتی دیگر اگر سازه بتنی، پیش‌تر ساخته شده و در حال حاضر نیاز به رنگ آمیزی دارد، باید ابتدا نسبت به پاک‌سازی و یا تعمیرات احتمالی آن اقدام شده و سپس سطوح بتن رنگ شود. درصورتی‌که سطوح بتنی صاف نباشد و لک یا ماده اضافی داشته باشد، ماندگاری رنگ بر روی آن کاهش‌یافته و بازدهی لازم را ندارد.

رنگ آمیزی سطوح بتنی

اهمیت پاک‌سازی لایه اصلی از آلودگی‌هایی همچون رنگ‌های قبلی و مواد شیمیایی

اگر سطوح بتنی از مواد آلوده پاک‌سازی نشود، باگذشت زمان در بین لایه رنگ و بتن گیر افتاده و می‌تواند باعث لایه‌لایه شدن رنگ، خوردگی بتن و سایر آسیب‌های احتمالی شود. درصورتی‌که آماده‌سازی سطح بتن به‌صورت اصولی انجام نشود، رنگی که بر روی آن قرار می‌گیرد، ماندگاری ندارد. در این صورت بعد از گذشت مدت‌زمان کوتاهی نیاز به پاک‌سازی کلی سطح و رنگ آمیزی مجدد دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای آماده‌سازی سطوح بتنی، باید از لایه و سطح زیرین آن محافظت شود. همچنین در صورت نیاز برای پاک‌سازی رنگ، آلودگی و مواد شیمیایی موجود بر روی آن، باید به لایه اصلی بتن صدمه‌ای وارد نشود.

مراحل رنگ آمیزی بتن

مراحل رنگ آمیزی سطوح بتنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آماده‌سازی
  • رنگ آمیزی

آماده‌سازی

آماده‌سازی سطوح بتنی برای رنگ آمیزی باید ابتدا از طریق صابون و آب گرم کاملاً شسته شود و هرگونه مواد آلوده و رنگ قدیمی را از روی آن‌ها از بین ببرید. برای پاک‌سازی بتن می‌توانید از پودر شست‌وشو یا اسکراب استفاده نمایید. برای این‌که روی سطوح بتنی هیچ‌گونه مواد اضافی وجود نداشته باشد، باید کاملاً تمیز شود، اما نیازی به ازبین‌بردن لکه‌ها نیست. برای پاک‌سازی بتن با استفاده از ترکیبات روغنی و نفت در این مرحله می‌توانید از فسفات تری سدیم بهره ببرید. برای تهیه این محصول می‌توانید از طریق فروشگاه لوازم‌خانگی اقدام کنید. همچنین می‌توانید فسفات تری سدیم را با مقداری آب ترکیب و سپس لکه‌های روغنی را با استفاده از آن پاک کنید و به بتن اجاره دهید که کامل خشک شود. در این مرحله باید تمام ترک‌ها و جوش یا سطوح ناهموار را از روی سطح بتن از بین ببرید تا سطحی صاف و منظم پیدا نمایید. برای ممانعت از ایجاد رطوبت سیمان باید بخش‌های داخلی بتن را پاک کنید. اگر بتن شکاف دارد و می‌خواهید اقدام به رنگ آمیزی کنید، باید از سیلانت بتنی استفاده نمایید تا در اثر رطوبت، باران، برف و رنگ خراب نشود. همچنین بتن دارای فضا و حفره‌های خالی است، در نتیجه رطوبت در آن افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث خرابی رنگ شود.

رنگ آمیزی سطوح بتنی

رنگ آمیزی

بعد از رنگ آمیزی بتن برای خشک‌شدن نیاز به زمان 2 تا 3 روز دارد، چراکه در معرض هوا قرار می‌گیرد. در این صورت باید قبل از شروع به کار اطلاعات لازم را در رابطه با شرایط آب‌وهوایی کسب کنید. بعد از این‌که اطمینان حاصل شد که بتن خشک شده است، می‌توانید اقدام به رنگ آمیزی کنید. برای رنگ کردن سطوح بتنی باید بعد از هر لایه رنگ آمیزی برای خشک‌شدن 24 ساعت زمان دهید. مرحله ابتدایی برای شروع رنگ کردن بتن، اجرای پرایمر است تا سبب چسبندگی رنگ به سطوح شود. در ادامه باید یک‌لایه بتونه از رنگ بتن با غلتک‌های رنگی روی سطوح اعمال گردد. بهتر است برای آمیزی سطوح خارجی از 2 لایه رنگ با پرایمر استفاده کنید. بعد از هر بار رنگ آمیزی اطمینان حاصل کنید که رنگ آن کامل خشک شده است.

بهتر است از رنگ‌های ویژه سنگ تراشی استفاده نمایید که برحسب بافت و ساختار بتن فرموله‌سازی شده‌اند و در مقابل تغییرات درجه حرارت مقاوم هستند. رنگ الاستومری به‌دلیل ضخامت بیشتر نسبت به ‌رنگ‌‌های معمولی دارای کیفیت بهتر و تأثیرگذاری بیشتری است. با استفاده از غلتک لایه‌ای نازک از رنگ سمت بالای دیوار اجرا و سپس تمام سطوح کار به‌آرامی رنگ آمیزی گردد. اجرای یک تا دولایه رنگ کافی است، سپس اجازه دهید رنگ بتن کامل خشک گردد. برای رنگ آمیزی لایه دوم باید 24 ساعت صبر کنید. در این مرحله باید یک یا دولایه رنگ نازک به دیوار اعمال گردد و صبر کنید تا مجدداً این لایه رنگ خشک شود. در مرحله آخر می‌توانید از رنگ آمیزی ضخیم‌تری استفاده نمایید تا کار به بهترین نحو ممکن انجام شود. مدت‌زمان لازم برای خشک‌شدن 24 تا 48 ساعت است، البته خشک‌شدن رنگ به شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد.

رنگ آمیزی سطوح سیمانی ، بتن و سمنت برد

به‌طورکلی رنگ آمیزی بر روی سطوح سیمانی نسبت به سطح گچی تفاوت چندانی ندارد، اما نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد شامل موارد زیر است:

سطوح بتنی که در نقاشی ساختمان با آن‌ها مواجه می‌شوند، شامل دودسته هستند:

  • سطوح صیقلی ناشی از قالب بتن
  • سطوح غیر صیقلی ناشی از سیمان‌کاری با ماله

رنگ آمیزی روی سطوح صیقلی

برای رنگ آمیزی سطوح صیقلی نیاز به آماده‌سازی خاصی است. معمولاً در این روش شیرآب بتن به جهت قالب‌ها کشیده می‌شود و بعد از برداشته شدن قالب‌ها یک‌لایه بسیار نازک و نسبتاً سستی روی بتن باقی می‌ماند. اگر قصد دارید از چسبندگی لایه رنگ موردنظر خود روی بتن اطمینان حاصل نمایید، باید لایه سست از روی سطوح آن برداشته شود. شیوه‌های بسیار زیادی برای برداشتن این‌گونه لایه‌های سست از سطوح بتن وجود دارد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با بحث بتن‌های قالبی وجود دارد این است که معمولاً بعد از برداشت تخته قالب‌ها یا قالبی‌های فلزی مورداستفاده در قالب‌بندی، به دلایل مختلفی نظیر چفت نشدن با یکدیگر یا لغزش آن‌ها، بتن یا شیرآبه بتن در این نواحی نفوذ می‌کند. بااین‌حال، بعد از برداشتن قالب‌ها چالش بزرگی برای نقاش‌ها ایجاد می‌شود، درصورتی‌که بنا به هموار کردن آن‌ها باشد، کار بسیار سخت می‌شود، به‌ویژه اگر روی سقف باشند. عملیات برداشتن خطوط به‌جامانده از نفوذ سیمان و بتن در نواحی اتصال قالب‌ها، نیاز به ابزار منحصربه‌فرد و نیروی متخصص داردو  برای کار با این ابزار نیاز به تمهیدات ایمنی سطح بالایی است.

رنگ آمیزی سطوح بتنی

رنگ آمیزی روی سطوح غیر صیقلی

به‌طورکلی سیمان‌کاری برخلاف بتن، سطوح بسیار زیادی برای رنگ آمیزی به جا می‌گذارد. از مزایای سطوح سیمانی می‌توان به رنگ‌پذیر بودن و چسبندگی بسیار بالای رنگ روی آن اشاره کرد. سطوح بتنی و سیمان‌کاری برای رنگ شدن نیاز به اجرا و اعمال یک‌لایه پرایمر دارند. ازآنجایی‌که روی سطوح بتن و سیمان انواع رنگ‌های حلالی و پایه آب از ساختمانی گرفته تا صنعتی همگی قابل‌اجرا هستند؛ بنابراین انتخاب گزینه مناسب در اغلب نواحی با حساسیت بالایی انجام می‌شود. در بخش ساختمان به جزء چند حالت استثنایی، به‌سادگی می‌توانید از اکریلیک پایه آب برای رنگ آمیزی و پوشش بتن و سیمان بهره ببرید.

در این صورت پرایمر جزء خانواده اکریلیک و پایه انتخاب می‌شود. توصیه می‌شود در نقاشی ساختمان و کار بر روی بتن و سیمان از بتونه‌کاری استفاده نشود. اگر برخی از نواحی نیاز به بازسازی داشته باشد، تنها همان نقاط را تعمیر کنید و بیشتر از آن گسترش داده نشود. نکته قابل‌توجه این است که سیمان و بتن جدید به‌هیچ‌عنوان چسبندگی لازم را روی بتن و سیمان‌های قدیمی را ندارد. در این صورت نیاز به بازسازی، تعمیر و یا تسطیح این سطوح در نقاشی و رنگ آمیزی است که باید از مواد مخصوص و آماده مصرف، استفاده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که بافت سطح سیمان با ساختار به‌جامانده ناشی از ابزار بتونه‌کاری، بسیار متفاوت است. با‌این‌حال هر چه بتونه‌کاری بیشتری روی بافت سیمان بزنید، دچار معضلات بزرگ‌تری می‌شوید. این نکته در شرایطی است که قصد نقاشی با رنگ ساده را داشته باشید، در غیر این صورت رنگ‌های بافت‌دار و کنیتکس‌ها می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند و معایب کار را با استفاده از خطای دید به‌سادگی از بین ببرند.

چگونگی رنگ آمیزی سطوح بتنی و سیمانی

یکی از چالش‌ها در هنگام رنگ آمیزی سطوح می‌توان به رنگ کردن سطح بتنی و سیمانی اشاره کرد. برای رنگ کردن این سطوح باید از ماله آهنی استفاده کنید. بعد از ماله‌کشی این سطوح باید اقدام به شست‌وشوی آن کنید. همچنین می‌توانید با اسیدسولفوریک رقیق دوباره آن را شست‌وشو دهید. بعد از اتمام شست‌وشو باید سایش این سطوح را شروع کنید. رنگ‌کاری سطوح بتنی نسبت به سیمانی به‌مراتب ساده‌تر است و می‌تواند بعد از تمیزکاری اقدام به رنگ آمیزی کرد. رنگ آمیزی سطوح سیمانی نسبت به سایر سطح‌ها از حساسیت منحصربه‌فردی برخوردار است. سطوح سیمانی دارای خاصیت قلیایی هستند و برای رنگ آمیزی باید از رنگ‌های مقاوم در مقابل قلیایی استفاده نمایند. در این سطوح قبل از آستر زدن باید از طریق یک قشر، ترکیب سرنج و روغن بَزَرَک جوشانده، سطوح سیمانی را پوشش دهید. بهترین رنگ‌ها برای سطوح سیمانی شامل رنگ‌هایی با رنگ‌دانه‌های کم، رنگ‌های لاستیک کلردار شده، امولسیونی، پلیمر وینیل و رزین آلکید هستند. این رنگ‌ها را باید از طریق قلم‌مو و به‌صورت دو قشر روی سطوح سیمانی بزنید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با رنگ آمیزی سطوح بتنی بحث کنیم. رنگ آمیزی بتن نسبت به دیگر سطوح بسیار چالش‌برانگیز است و از طریق ماله آهنی انجام می‌شود. ازآنجایی‌که سطوح بتنی صاف، یکدست و هموار نیستند؛ بنابراین رنگ آمیزی می‌تواند ظاهر زیبایی به سطح آن ببخشد. برای رنگ کردن سطوح بتنی ابتدا اقدام به تمیزکردن سطح آن کنید، سپس بعد از آماده‌سازی اولیه اقدامات لازم را انجام دهید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.