رنگ آمیزی ایرلس و خطرات آن

رنگ آمیزی ایرلس در حوزه رنگ آمیزی و پوشش دهی سطوح، از جمله روش‌های پرکاربرد و محبوبی است که در این روش از اسپری‌هایی برای پاشش رنگ استفاده می‌شود. به علاوه دستگاه‌های ایرلس به وسیله برق و باد فشرده کار می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که از شیوه رنگ آمیزی ایرلس اغلب در رنگ آمیزی سازه‌های فلزی و انواع مختلفی از سطوح استفاده می‌شود و همچنین در این شیوه از رنگ آمیزی و پاشش رنگ روی سطوح عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات، درست همانند عملیات سندبلاست است.

درواقع رنگ موردنظر به داخل مخازن دستگاه‌ها و تجهیزات رنگ آمیزی ریخته می‌شود و به دلیل اینکه این مخزن رنگ به یک پمپ متصل است، به محض روشن شدن پمپ، رنگ به داخل شیلنگ مکیده شده و با عبور از آن به صورت پودر از اسپری خارج شده و روی سطح قرار می‌گیرد.

البته همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم و به دلیل تشابه موجود میان عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات رنگ آمیزی ایرلس با شیوه سندبلاست، این نوع رنگ آمیزی نیز باید مطابق با استانداردهای رنگ آمیزی باشد. از این رو استاندارد این شیوه از اعمال رنگ روی سطوح، براساس نوع رنگی تعیین می‌شود که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل این استاندارها به طور معمول توسط کارخانجات تولیدکننده رنگ‌ها و پوشش‌ها صنعتی مشخص می‌شود. درواقع از آنجایی که در این شیوه از اعمال رنگ روی سطح، پمپ‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند، مقدار دبی خروجی رنگ، سرعت، فشار و راندمان نهایی عوامل مهمی به حساب می‌آیند که درحقیقت سبب تفاوت این دستگاه و تهجیزات رنگ آمیزی بایکدیگر می‌شوند.

همچنین با استفاده از رنگ آمیزی ایرلس کنترل میزان ضخامت رنگی که باید روی سطح مشخصی قرار بگیرد، کار آسان و راحتی خواهد بود و این روش رنگ آمیزی سطوح از جهات مختلفی مانند کاهش مصرف انرژی، افزایش میزان راندمان و کاهش هزینه‌ها، نسبت به سایر روش‌های رنگ آمیزی، روش مناسبی برای رنگ آمیزی سازه‌ها و سطوح صنعتی است.

رنگ آمیزی ایرلس

یک دستگاه رنگ آمیزی ایرلس چگونه کار می‌کند؟

باوجود انواع مختلف و بسیاری از دستگاه رنگ آمیزی ایرلس در بازار، شاید فکر کنید که تمامی این دستگاه‌ها مبنای عملکردی و کارکرد مخصوص به خود را داشته باشند اما به مانند سایر باورهای غلطی که امروزه در جامعه میزان زیادی از آن‌ها رواج پیدا کرده است، این موضوع هم چنین شرایطی را تجربه می‌کند.

به همین دلیل باید در اینجا بگوییم که چنین تفکری کامل اشتباه و نادرست بوده و علی‌رغم این فراوانی دستگاه رنگ آمیزی ایرلس در بازار، تمام این دستگاه از الگوی مشابهی پیروی کرده و در تمام آن‌ها رنگ به وسیله پمپ با فشار بالا و از طریق یک شیلنگ فشار قوی به سمت مخزن دستگاه هدایت شده و در آنجا پس از عبور از نازل دستگاه، برای انجام عمل پاشش به ذرات ریزی تبدیل می‌شود.

درواقع می‌توان گفت که تنظیم و شکل دهی به الگوی پاشش دستگاه وظیفه نازل ایرلس است که همچنین باعث می‌شود که رنگ با عرض و میزان دلخواه شما از دستگاه خارج شود. به علاوه تنظیم میزان خروجی رنگ دستگاه به وسیله فشار دستگاه ایرلس نیز امکان پذیر است.

در آخر هم باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اغلب ترکیب‌های وارنیش بی رنگ و شفاف بوده و به همین دلیل فاقد هرگونه پیگمنت رنگی هستند. همچنین نوع رزین به کار رفته در ترکیب وارنیش درحقیقت نشاندهنده‌ی جلوه نهایی وارنیش است.

انواع دستگاه رنگ آمیزی ایرلس کدامند ؟

به طور کلی دستگاه‌های رنگ آمیزی ایرلس دارای 4 نوع و مدل برقی، بنزینی، بادی و هیدرولیکی هستند که در ادامه به طور مفصلی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • دستگاه ایرلس برقی

یکی از انواع دستگاه رنگ آمیزی ایرلس که قصد داریم آن را در ابتدا مورد بررسی قرار دهیم، دستگاه ایرلس برقی است. این دستگاه‌ها بدون درنظرگرفتن پارامترهایی مانند اندازه، توان موتور و میزان رنگ خروجی، در انجام رنگ آمیزی مربوط به پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌طور معمول از جمله کاربرد و استفاده از این روش رنگ آمیزی در پروژه‌های ساختمانی می‌توان به پاشش انواع رنگ‌های پلاستیک، رنگ‌های اکرلیک و روغنی، رنگ‌های نما، پوشش‌های نانو و همچنین عایق‌های ضد رطوبت و حریق اشاره کرد.

البته اغلب این دستگاه‌ها به وسیله برق تکفاز شهری کار می‌کنند و طراحی پرتابل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به راحتی بتوان آن‌ها را در جهت انجام پروژه‌های مختلف حمل و جابجا کرد. اما انواع محدودی دیگری از این دستگاه‌های ایرلس برقی وجود دارد که بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین با برق سه فاز سازگار هستند.

  • دستگاه ایرلس با موتور بنزینی

یکی دیگر از انواع دستگاه رنگ آمیزی ایرلس که قصد داریم آن را در این قسمت مورد بررسی قرار دهیم، دستگاه ایرلس با موتور بنزینی است. این دستگاه‌ها با داشتن عملکرد و کارکردی مشابه مانند دستگاه‌های ایرلس برقی و به علاوه توان موتوری بیش از 5 / 2 اسب بخار، اغلب و در بیشتر موارد برای پاشش کوتینگ‌ها و مواد سنگین کاربرد دارند.

به‌طور معمول استفاده از این مدل از دستگاه رنگ آمیزی ایرلس در مکان‌هایی رایج است که امکان تامین برق در آنجا وجود ندارد یا انجام چنین کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

به همین دلیل درحال حاضر وجود عواملی مانند هزینه‌های بالای مربوط به تعمیر و نگهداری ایرلس‌های بنزینی و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی و توسعه ژنراتورهای برقی – بنزینی یا گازوئیلی، سبب شده تا پیمانکاران بسیاری ترجیح بدهند که به جای استفاده از ایرلس‌های بنزینی، از ایرلس‌های پرتال برقی استفاده کرده و در جهت تامین برق موردنیاز آن، ژنراتوری را در فضایی باز قرار بدهند که به وسیله کابل برقی به دستگاه ایرلس متصل شده است.

البته باوجود تمام موارد گفته شده و صرفه اقتصادی نداشتن استفاده از ایرلس‌های بنزینی،‌ بازهم تعداد زیادی از پیمانکاران از جمله طرفداران این دستگاه‌ها هستند و همچنان برای انجام امور رنگ آمیزی خود از دستگاه ایرلس با موتور بنزینی استفاده می‌کنند.

رنگ آمیزی ایرلس

  • دستگاه ایرلس بادی

شاید به جرات می‌توان گفت که بیشترین میزان کاربرد و استفاده از دستگاه رنگ آمیزی ایرلس مربوط به دستگاه‌های ایرلس بادی است. چراکه قبل از ظهور و ورود دستگاه‌های ایرلس برقی به صنعت دستگاه‌ها و تجهیزات رنگ آمیزی ساختمانی، ایرلس‌های بادی بودند که در کارخانجات مختلف تولید سازه‌های فلزی، کشتی‌سازی و صنعت ریلی و هوایی کاربرد فراوانی داشتند.

اما جالب است که بدانید در شرایط کنونی و تولید دستگاه‌های ایرلس برقی، باز هم تعداد بسیاری از کارخانجات مذکور همچنان از دستگاه‌های ایرلس بادی برای انجام امور مربوط به رنگ ‌آمیزی سازه‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند. از این رو در ادامه قصد داریم تا دلیل این اتفاق را بررسی کرده و اینکه بدانیم چرا هنوز این کارخانجات از ایرلس‌های بادی برای انجام فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

از این رو به عنوان اصلی‌ترین دلیل می‌توان به عدم نیاز این کارخانجات به جابجایی دستگاه رنگ آمیزی اشاره کرد. چراکه اغلب فعالیت‌های رنگ آمیزی این کارخانجات به صورت ثابت انجام می‌شود.

به علاوه دلیل دوم را می‌توان وجود بخش کارگاه سندبلاست در این کارخانجات دانست. چراکه با استفاده از دستگاه‌های ایرلس بادی، این کارخانجات می‌توانند هوای فشرده،‌ با فلو و فشار مناسب موردنیاز خود را تامین کنند.

همچنین موارد دیگری مانند استهلاک پایین و سطح مقطع بزرگتر پیستون پمپ ایرلس، هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها را تاحد زیادی کاهش می‌دهد و فشار بسیار بالای این مدل دستگاه رنگ آمیزی ایرلس نسبت به ایرلس‌های برقی، این امکان را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد تا به راحتی از این دستگاه‌ها در جهت پاشش مواد خاصی مانند کولتار، اپوکسی‌های سنگین و رنگ‌های بدون حلال استفاده کنند، از جمله دیگر دلایل چنین اتفاقی به حساب می‌آیند.

  • دستگاه ایرلس هیدرولیکی

در نهایت یکی از انواع دستگاه رنگ آمیزی ایرلس که قصد داریم آن را در ابتدا مورد بررسی قرار دهیم، دستگاه ایرلس هیدرولیکی است. البته این دستگاه‌ها از نظر نیروی محرکه به دو نوع بنزینی و برقی تقسیم می‌شوند که در هر دوی آن‌ها عامل حرکت دستگاه پمپ هیدرولیک موتور برقی یا بنزینی بوده و این امر سبب تامین فشار روغن هیدرولیک موردنیاز برای هیدروموتور خطی دستگاه می‌شود.

به‌طور معمول این دستگاه زمانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که اولا رنگ یا عایق موردنظر سنگین باشد و اگر چنانچه برای انجام این کار هوای فشرده هم نیاز باشد. به همین دلیل به طور کلی می‌توان گفت که در مواردی استفاده از ایرلس هیدرولیکی گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود که هیچ یک از ایرلس‌های برقی و بنزینی پاسخگوی نیاز شما نباشند.

البته لازم به ذکر است یک دستگاه ایرلس هیدورلیکی نیز توانی معادل یک ایرلس بادی دارد اما بهره‌مندی از نیروی هیدرولیک، حجم، ابعاد و وزن کمتر از جمله اصلی‌ترین مزایای این نوع دستگاه رنگ آمیزی ایرلس نسبت به سایر دستگاه‌های ایرلس است.

استفاده از دستگاه ایرلس چه خطراتی می تواند داشته باشد ؟

اصلی‌ترین خطرات و مشکلات ناشی از رنگ آمیزی با دستگاه‌های ایرلس مربوط به مواد شیمیایی و حلال‌هایی است که در تولید رنگ‌های داخل مخازن دستگاه‌های ایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو بیش از اندازه قرار گرفتن در معرض موادی همچون پرایمر، بسیاری از حلال‌ها، رنگ یا لاک که امکان جذب آن‌ها از طریق تنفس و پوست وجود دارد، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

البته از جمله حلال‌های دیگری که در بیشتر عملیات و فعالیت‌های رنگ آمیزی به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولوئن، زایلن، کتون‌ها و استرها هستند که بیش از اندازه قرار گرفتن در معرض آن‌ها نیز می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.

سخن آخر

به عنوان نتیجه‌گیری باید مجددا به این نکته اشاره کنیم که باوجود انواع و مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های رنگ آمزی ایرلس در بازار، هر کدام از این دستگاه‌ها و تجهیزات رنگ آمیزی مبنای عملکرد و کارکرد مخصوص به خود را داشته و همچنین شما می‌توانید در موارد متنوعی بسته به نیاز خود، از این دستگاه‌ها و تجهیزات استفاده کنید.

به علاوه مواد استفاده شده در تولید رنگ‌های داخل دستگاه‌های ایرلس می‌تواند در مواردی خاص آسیب‌های جدی به سلامت انسان وارد کند. به همین دلیل افرادی که روزانه و به تعداد دفعات بسیاری و بیش از اندازه در معرض چنین موادی قرار می‌گیرند، باید به نکات ایمنی درخصوص خطرات ناشی از رنگ آمیزی با دستگاه ایرلس توجه ویژه‌ای داشته باشند.