ترمیم رنگ پودری را با استفاده از چه روش‌هایی انجام می‌دهند؟

ترمیم رنگ پودری برای رفع ایرادات قطعه رنگ‌آمیزی شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. لایه پوشش ممکن است در حین مراحل رنگ‌آمیزی، پختن، حمل و نقل و نصب با مشکلات و نواقصی مواجه شود. در این هنگام است که داشتن اطلاعات از روش‌های ترمیم رنگ پودری اهمیت پیدا می‌کند. با داشتن اطلاعات کافی در خصوص پوشش پودری و روش‌های ترمیم آن می‌توان مشکلات و نواقص را رفع کرد. یکی از کارهایی که می‌تواند از بروز مشکلات و نواقص در محصول نهایی جلوگیری کند، تمیزکاری مناسب قطعه است. در این مطلب قصد داریم در خصوص روش‌هایی که برای ترمیم رنگ پودری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، مطالبی را بیان کنیم. با مجموعه سالی فام همراه باشید.

ترمیم رنگ پودری

رنگ‌ها انواع متفاوتی دارند اما به طور کلی می‌توان تمام آن‌ها را به دو دسته کلی ترموست و ترموپلاست تقسیم کرد. رنگ‌های ترموپلاست نمونه‌های بسیاری دارد که رنگ‌های ساختمانی را می‌توان رایج‌ترین آن‌ها دانست. این گونه رنگ‌ها با یک حلال ترکیب شده‌اند که پس از انجام عملیات رنگ‌آمیزی، حلال تبخیر می‌شود و لایه رنگ بر روی سطح مورد نظر تشکیل می‌شود. رنگ‌های ترموست که انواع بسیاری از پوشش پودری را در خود جای داده است را باید به شیوه‌ای کاملاً متفاوت اعمال کرد. این‌گونه رنگ‌ها پس از پاشش بر روی سطح مورد نظر نیاز به پخته شدن دارند. در مرحله پخت، واکنش شیمیایی انجام شده در میان ذرات رنگ باعث می‌شود که یک ساختار سه بعدی بر روی سطح قطعه تشکیل شود. این ساختار سه بعدی را می‌توان دلیل شکننده بودن رنگ‌های پودری دانست.

برای ترمیم رنگ‌های ترموپلاست تنها کافی است که محل تخریب شده را از رنگ پاک کرد، زیرسازی‌های لازم را انجام داد و دوباره محل مورد نظر را با رنگ پوشاند. درست است که در این روش بافت به دست آمده دقیقه مانند بافت اولیه نخواهد شد اما تفاوت میان این دو لایه هم بسیار زیاد نخواهد بود و شاید برای متوجه شدن آن نیاز به دقت بسیار بالایی وجود داشته باشد.

رنگ‌های ترموست ساختاری سه بعدی پس از پخته شدن به دست می‌آورند به همین دلیل می‌توان ساختار آن را پیوسته دانست و در صورتی که در این ساختار نقص به وجود بیاید ترمیم آن سخت‌تر است. در صورتی که مانند رنگ‌های ترموپلاست با آن برخورد شود و محل آسیب دیده با لایه پوشش جدیدی پوشانده شود، یکنواختی رنگ مانند گذشته نخواهد بود و همین عدم یکنواختی می‌تواند باعث ایجاد قسمت‌هایی شود که مستعد خوردگی و آسیب دیدن هستند. به طور کلی از نظر زمانی می‌توان روش‌های ترمیم رنگ پودری را به سه حالت تقسیم کرد. این سه حالت شامل موارد زیر هستند:

ترمیم رنگ پودری

۱- ترمیم رنگ بعد از اتاقک پاشش و قبل از کوره

پوشش پودری را با استفاده از روش‌های گوناگونی بر روی سطح مورد نظر اعمال می‌کنند. ذرات پوشش پودری با استفاده از نیروهای الکترواستاتیک ضعیف به قطعه متصل می‌شوند و به همین دلیل لرزشی کوچک یا جریان هوا می‌تواند این ذرات را از لایه پوشش جدا کند. در صورتی که میزان ضخامت لایه پوشش بر روی قسمتی از محصول کمتر از استانداردهای لازم باشد و یا رنگ نخورده باشد باید قبل از ورود قطعه به کوره عملیات ترمیم رنگ پودری بر روی آن انجام پذیرد. معمولاً در خطوط رنگ پودری بعد از اتاقک پاشش قسمتی را برای ترمیم در نظر می‌گیرند که به منطقه ترمیم معروف است. در این محل با استفاده از سیستم پاشش دستی عیب به وجود آمده را برطرف می‌کنند. در برخی موارد نواقص بر روی منطقه وسیعی وجود دارد. در این هنگام با استفاده از جریان هوای پرفشار پوشش رنگ پودری قبلی را از روی قطعه بر می‌دارند و مجدداً قطعه را پوشش می‌دهند.

به خاطر داشته باشید که هر چه میزان لرزش و در معرض جریان هوای تند گرفتن قطعات کمتر باشد، ریزش پودر کمتر است و احتمال نیاز به مرمت کاهش می‌یابد.

۲- ترمیم رنگ بعد از کوره و قبل از ارسال قطعه به محل مصرف

همان‌طور که گفتیم ترمیم رنگ پودری پس از پخت سخت‌تر است. بعد از در آوردن قطعه از کوره پخت ممکن است به دلایل متفاوتی آسیب ببیند. از آنجایی که ساختار شکننده سه بعدی لایه پوشش پودری نسبت به ضربه حساس است ممکن است در هنگام جا به جایی ضربه ببیند و از سطح قطعه جدا شود. در این زمان معمولاً برای ترمیم لایه پوشش پودری از دو روش استفاده می‌کنند. این دو روش عبارت‌اند از:

روکش مجدد

برای استفاده از این روش باید پوشش نقاط معیوب و صدمه دیده را برداشت، سطح قطعه را به خوبی تمیزکاری و آماده کرد و سپس مجدداً فرایند پوشش دهی را انجام داد. در این حالت می‌توان فقط قسمت آسیب دیده را روکش کرد یا پوششی نازک بر روی تمام قطعه اعمال کرد. حالت دوم معمولاً کیفیت بسیار بالاتری دارد و احتمال ایجاد خوردگی و مشکلات در قطعه کاهش می‌یابد.

رایج‌ترین اشتباهی که در کارگاه‌های پوشش پودری در خصوص ترمیم رنگ پودری با استفاده از روکش مجدد رخ می‌دهد، رنگ کردن مجدد برخی قسمت‌های معیوب است. این کار باعث می‌شود که لایه نازکی از پوشش پودری بر روی قسمت‌های دیگر قطعه به وجود بیاید و باعث شود تا سطح کار ناهموار شود. برای بالاتر رفتن کیفیت در هنگام پوشش مجدد بهتر است که لایه اولیه مقداری سنباده زده شود.

ترمیم رنگ پودری

استفاده از لاک‌های ترمیمی

استفاده از لاک‌های ترمیمی، روشی دیگر برای رفع عیب قسمت‌های معیوب و آسیب‌دیده است. برای این کار معمولاً یک لعاب آکریلیک همرنگ قطعه یا رنگ لاکی استفاده می‌شود. باید به خاطر داشت که اگر رنگ ترمیمی از مشخصه‌های لازم برای طول عمر مورد نظر برخوردار نباشد، نباید از آن برای ترمیم رنگ پودری استفاده کرد. شبیه بودن رزین پایه لاک ترمیمی و رنگ اصلی باعث می‌شود که اختلاف ساختاری میان پوشش قسمت معیوب و قسمت‌های دیگر قطعه کمترین اختلاف را داشته باشند و احتمال بروز خوردگی به حداقل برسد.

۳- ترمیم رنگ پس از ارسال قطعه به محل مصرف

در این حالت قطعه به محل مورد استفاده ارسال شده و برای مصرف‌کننده باید نصب شود. اگر در این حالت کار دچار نقص شود دیگر در آن محل نمی‌توان پوشش مجدد بر روی قطعه اعمال کرد و تنها راه استفاده از لاک‌های ترمیمی است. بهتر است که با توجه به اطلاعات و مشخصات محصولات و رنگ‌های مورد استفاده رنگ ترمیمی مطلوب برای هر سیستم رنگ تهیه و آماده شود تا در صورت احتیاج به راحتی بتوان عیوب قطعه را رفع کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که در کنار ترمیم رنگ پودری، شناسایی عواملی که باعث ایجاد نقص در لایه پوشش می‌شوند از مهم‌ترین مواردی است که باید در خصوص آن بررسی‌های لازم انجام شود. عللی نظیر مرطوب بودن رنگ، نقص در سیستم تأمین هوای فشرده، لرزش قطعه هنگام جا به جایی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند باعث ایجاد نقص بر روی پوشش موجود بر روی قطعه شود. این نواقص و عیوب خود را به اشکال متفاوتی مانند کثیفی، آلودگی، نقص پوشش، وجود لکه‌های درشت ناشی از ضخامت لایه پودری، تغییر رنگ و کنده شدن پوشش نشان می‌دهند. رفع عوامل ایجاد نقص علاوه بر جلوگیری از موارد یاد شده، می‌تواند در میزان هزینه، زمان صرف شده، تعداد قطعات برگشتی از خطر رنگ و کیفیت نهایی کار تأثیرگذار باشد.