تخریب رنگ پودری در چه زمانی اتفاق می‌افتد و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

تخریب رنگ پودری یکی از مواردی است که باید برای حفظ کیفیت توجه بسیاری به آن داشت. در حقیقت فرسایش و تخریب می‌تواند برای هر ماده‌ای اتفاق بیفتد که این موضوع در پوشش پودری نیز وجود دارد. رنگ‌ پودری با توجه به کارایی بالا، این روزها طرفداران بسیاری دارد و همین علاقه روزافزون باعث شده تا میزان استفاده از آن‌ها شدیداً بالا رود اما برخی کارگاه‌ها بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه صحیح رنگ‌آمیزی، عوامل تخریب و موارد منع مصرف اقدام به رنگ‌آمیزی به وسیله رنگ‌های پودری می‌کنند که باعث می‌شوند کیفیت کار نهایی پایین بیاید و از عمر آن کاسته شود. یکی از این عوامل افت کیفیت تخریب رنگ پودری است. در این مطلب قصد داریم در خصوص عوامل تخریب رنگ پودری مطالبی را با هم مرور کنیم. با مجموعه سالی فام همراه باشید.

تخریب رنگ پودری

عوامل تخریب رنگ پودری

همان‌طور که گفتیم تخریب رنگ پودری عوامل مختلفی دارد که می‌توان این عوامل را در سه بخش طبقه‌بندی کرد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

۱- عوامل تخریب در زمان انبارداری

انبارداری و نگهداری صحیح یکی از کارهایی است که برای حفظ کیفیت و دوام رنگ پودری باید انجام داد. عوامل تخریب پوشش پودری در انبار شامل موارد زیر هستند:

رطوبت

زمانی که در انبار و محل نگهداری پوشش‌ پودری میزان بیش از حدی رطوبت وجود داشته باشد، پودرها مرطوب می‌شوند. مرطوب شدن رنگ‌های پودری باعث می‌شود که آن‌ها به هم بچسبند و کلوخه تشکیل دهند. کلوخه‌ها در هنگام عملیات رنگ‌آمیزی سیال نمی‌شوند و حتی ممکن است در لوله‌های سیستم پاشش گیر کنند و مشکلات را بیشتر کنند. درست است که کلوخه‌ها را می‌توان با استفاده از غربال از رنگ‌های پودری جدا کرد و پس از خشک شدن کامل دوباره به چرخه مصرف بازگرداند اما این کار نیازمند صرف وقت و هزینه است. در حالی که با نگهداری صحیح و عدم وجود رطوبت زیاد در انبار می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

یکی دیگر از مشکلاتی که مرطوب شدن پوشش‌های پودری می‌تواند در سیستم پاشش ایجاد کند، کاهش ضریب دی الکتریک رنگ پودری است. همان‌طور که می‌دانید مکانیزم اعمال رنگ پودری بر روی قطعه با استفاده از جاذبه الکترواستاتیک است. ضریب دی الکتریک بالای پودرهای رنگ می‌توانند بار الکتریکی را به مدت چند ساعت در خود حفظ کنند و همین امر موجب ماندن پودرها بر روی قطعه تا مرحله پخت می‌شود. در صورت کاهش ضریب دی الکتریک، مدت زمان باقی ماندن پودرها بر روی قطعه کاهش می‌یابد و همین امر می‌تواند از کیفیت کار بکاهد. یکی از مواردی که سبب کاهش ضریب دی الکتریک می‌شود، جذب رطوبت توسط پودرها است.

دما

از دیگر مواردی که می‌تواند عامل تخریب رنگ پودری به حساب بیاید، دما است. افزایش بیش از حد دما در انبار و محل نگهداری می‌تواند باعث شود تا رنگ‌های پودری ذوب شوند و ذرات آن به هم بچسبند. در صورت بروز این حادثه نیاز به صرف وقت و هزینه برای جداسازی رنگ‌ها است. توجه داشته باشید که اگر این افزایش دما باعث شود که رنگ پودری انبار شده به دمای پخت برسد و مرحله پخت در آن آغاز شود، دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به همین دلیل کنترل دما و حفظ دمای مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در انبار رنگ پودری موردتوجه قرار گیرد.

مواد خارجی

از دیگر عوامل تخریب رنگ پودری ، ورود مواد خارجی مانند گرد و غبار و یا حتی رنگ‌‌های پودری دیگر است. این مواد اضافی می‌توانند در سیستم پاشش رنگ و فرایند پخت اشکال ایجاد کنند و از کیفیت محصول نهایی بکاهند.

تخریب رنگ پودری

۲- عوامل تخریب پوشش پودری در حین اعمال آن بر روی قطعه

در هنگام اعمال رنگ بر روی قطعه مواردی وجود دارند که می‌توانند باعث تخریب و کاهش کیفیت رنگ شوند. این موارد عبارت‌اند از:

رطوبت و روغن

رطوبت و روغن ناشی از سیستم فشرده‌سازی هوای مصرفی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در مرحله پاشش شود. چسبیدن ذرات رنگ به یکدیگر، بسته شدن مجاری عبور مخلوط هوا و رنگ، کاهش ضریب دی الکتریک، ایجاد کلوخه و آلودگی بر روی سطح قطعه و موارد بسیار دیگری از تأثیرات وجود رطوبت و روغن در سیستم فشرده‌سازی هوای مصرفی است. به همین دلیل باید در هنگام انتخاب سیستم تولید هوای فشرده دقت بسیاری داشت.

دما و ضربه

افزایش دما و اعمال ضربه در سیستم پاشش پوشش پودری یکی دیگر از عوامل تخریب رنگ پودری است. این افزایش دما و ضربه می‌تواند باعث شود تا رنگ به دمای ذوب برسد و در سیستم پاشش کلوخه ایجاد شود. ایجاد کلوخه در سیستم پاشش به معنی مسدود شدن جریان است. انحراف مسیرهای تند یکی از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش دما و اعمال ضربه به ذرات رنگ پودری شود.

افزایش ناگهانی یا بیش از حد دما در مرحله پخت نیز می‌تواند باعث شود تا رنگ تخریب شود و فام آن تغییر کند. به خاطر داشته باشید که سرعت افزایش و کاهش دما باید مناسب با برنامه رنگی که از سمت کارخانه ارائه می‌شود باشد تا از ایجاد شوک حرارتی در ذرات پوشش پودری جلوگیری شود.

مواد خارجی

آلوده شدن پودر با مواد خارجی چه در مرحله نگهداری و چه در فرایند اعمال و پخت می‌تواند باعث ایجاد اشکالات فراوان و کاهش کیفیت کار شود. بهتر است که برای عدم آلودگی رنگ با شن و غبار، سیستم‌هایی که غبار تولید می‌کنند مانند واحد شن پاشی از محوطه رنگ‌آمیزی و پخت فاصله داشته باشند یا تمهیدات مؤثری برای عدم نشت گرد و غبار به محوطه کارگاه اندیشیده شود. از دیگر مواردی که برای حفظ کیفیت کار باید به آن توجه داشت، تمیز شدن مناسب سیستم پاشش در هنگام تغییر رنگ است. این کار می‌تواند جلوی ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر و آلوده شدن‌شان را بگیرد. سیستم بازیافت رنگ پودری هم تأثیر بسیاری در ایجاد یا عدم وجود آلودگی در رنگ خواهد داشت و باید در ساخت آن دقت بسیاری به خرج داد.

تخریب رنگ پودری

۳- عوامل تخریب رنگ پودری پس از اعمال پوشش پودری بر روی قطعه

رنگ‌ پودری پس از اعمال بر روی قطعه و پخته شدن در کوره، همانند یک پوشش معمولی هستند و عوامل تخریب‌ آن‌ها مشابه با سایر پوشش‌ها است. سایش، ضربه، عوامل خورنده شیمیایی، عوامل تخریب کننده جوی و موارد بسیار دیگری می‌تواند باعث خراب شدن رنگ‌های پودری شود. یکی از مواردی که می‌تواند در این مرحله به حفظ کیفیت کار و قطعه کمک کند، انتخاب رنگ مناسب با شرایط کاربری و عمر مفید مورد انتظار است تا عوامل فرسایش کمترین تأثیر بر روی پوشش را داشته باشند.