مزایا و معایب رنگ پودری

مزایا و معایب رنگ پودری را می‌توان شامل موارد مختلفی دانست. برای استفاده از رنگ پودری همواره بین رنگ پودری و مایع مقایسه‌ای انجام می‌شود و در این رابطه مزایا و معایب آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، رنگ مایع و پودری در زمینه تولید و اجرا تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اجزای رنگ پودری از ذرات ریز و خشک رزین و همچنین رنگ‌دانه دلخواه تشکیل می‌شود. پودر رزین توسط تپانچه پاششی مشابه پیستوله پاشش رنگ مایع اعمال می‌شود. تپانچه پاشش و ذرات رزین دارای شارژ الکترواستاتیکی هستند. هنگامی‌که ذرات رزین به قطعه کار پاشیده می‌شود، ذرات به سطح فلز می‌چسبند. این بدان دلیل است که قطعه کار به اتصال زمین وصل شده و ذرات را مانند آهنربا به خود جذب می‌کند. ذرات چسبیده به سطح فلز، در کوره‌های صنعتی ویژه تا 400 درجه فارنهایت پخت می‌شود. رزین ذوب شده در سطح فلز آلیاژ شده و سطحی یکدست، ضخیم و مقاوم را ایجاد می‌کند.

مزایای رنگ پودری پوشش دار

از مهم‌ترین مزایای رنگ پودری می‌توان به آماده بودن برای مصرف و راحتی استفاده از آن در صنایع اشاره کرد. رنگ پودری نیازی به حلال‌ها در هنگام آماده‌سازی و رنگ زدن ندارد و ضایعات کمتری را از خود به‌جای می‌گذارد. همین مسئله می‌تواند فرایند رنگ زدن را سرعت ببخشد. رنگ پودری به‌گونه‌ای است که در صورت بروز هرگونه اشتباه در هنگام رنگ‌آمیزی به‌راحتی می‌توان آن را تصحیح کرد، این مسائل به کار رنگ زدن سرعت می‌بخشد و به کیفیت و دقت آن می‌افزاید. رنگ پودری به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده است تا پخش شدن ضایعات و اضافات آن در محیط کمتر باشد. همچنین ترکیبات این رنگ به‌گونه‌ای است که نیازی به حلال ندارد پس از بخارات ناشی از استفاده از حلال هم خبری نخواهد بود. به‌همین دلیل برای استفاده از رنگ پودری در کارگاه می‌توانید از تهویه ضعیف‌تری نسبت به رنگ مایع استفاده کنید. این عامل نه‌تنها هزینه شما را به‌خاطر تهویه و مصرف برق و انرژی پایین می‌آورد، بلکه به‌سلامت افراد و حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند.

از دیگر فوایدی که استفاده از رنگ‌های پودری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد این است که خطر کمتری برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند. این رنگ‌ها به علت عدم وجود حلال، مواد آتش‌گیر و مسمومیت‌زا می‌توانند سلامت و امنیت افراد را بیشتر تأمین کنند. دوام و ثبات رنگ پودری از دیگر ویژگی‌های خوب آن است. این رنگ با این‌که تک‌لایه است، اما لایه‌ای یکنواخت، یا کیفیت و مقاوم را ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل برگشت کالا به‌دلیل مشکلات ناشی از رنگ شدن بسیار پایین است. رنگ‌های پودری عمر طولانی‌تر و دوامی بیشتر در مقایسه با رنگ‌‌های مایع دارند.

مزایا و معایب رنگ پودری

فواید استفاده از رنگ پودری

از دیگر مزیت رنگ‌های پودری نبست به رنگ‌های مایع می‌توان به مقاومت بالاتر در برابر تغییرات شرایط فیزیکی و شیمیایی، کیفیت بسیار بالاتر، قابلیت پرس شدن بعد از انجام رنگ‌کاری و مقاومت فیزیکی بالا اشاره کرد. رنگ پودری از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است. به‌ازای هر کیلوگرم می‌تواند سطحی بین ۶ تا ۹ مترمربع را باکیفیت بالا پوشش دهد. از دیگر عواملی که از نظر اقتصادی و محیط‌زیست باید به آن توجه کرد این است که رنگ پودری دور ریز بسیار کمی دارد و می‌توان بیشتر از ۹۵ درصد پودرهای پاشیده شده اضافه را بازیافت کرد. این عدد برای رنگ‌های معمولی و براساس پایه حلال کمتر از ۱۵ درصد است. این اختلاف درصد بازیافت و دور ریز هم می‌تواند در درازمدت ضرر جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد کند و هزینه‌های کارگاه را بالا ببرد.

معایب رنگ پودری

اولین عیب رنگ‌های پودری این است که ذراتی که بر روی کار باشند را بعد از عمل پخت دیگر نمی‌توان از بین برد. دقت در تمیزکردن سطوح و ابزار قبل از رنگ زدن از مهم‌ترین شرایط برای داشتن سطحی با رنگ باکیفیت است. اگر قبل از پخت رنگ و رفتن سطح موردنظر به داخل کوره ایرادات را رفع نمایید و ذرات اضافه را پاک کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که کار بسیار با کیفیتی داشته باشید.

باید در تمیز نگاه‌داشتن دستگاه‌ها دقت کافی را داشته باشید، زیرا عدم دقت و باقی‌ماندن آثار و پودر به‌جامانده از کارهای قبلی باعث می‌شود تا کار شما  ایراد پیدا کند. حتماً دستگاه، کابین پاشش و مسیر بازیافت را بادقت کافی تمیز نمایید تا اثری از رنگ پودری پوشش دار که برای کارهای قبل استفاده شده در آن باقی نماند.

از دیگر معایب رنگ‌های پودری بالا بودن هزینه تجهیزات و کارگاه است. تجهیزات این کارگاه قابل‌حمل نیست و کل فرایند باید در کارگاه انجام شود. در شیوه‌های قدیمی تجهیزات به‌راحتی قابل‌حمل به محل بود، اما در این روش به‌دلیل اندازه و وزن تجهیزات رنگ پودری قابل انجام نیست و باید حتماً سطح موردنظر را در کارگاه رنگ کرد. از دیگر معایب رنگ‌های پودری نسبت به رنگ‌های مایع این است که در حین فرایند دیگر نمی‌شود فام پودر را تنظیم کرد، این عمل را هنگام کار با رنگ‌های مایع می‌توان انجام داد و آن‌ها را تینت نمود.

مزایای رنگ پودری شامل چه مواردی است؟

بدون حلال و دوستدار محیط‌زیست

در رنگ پودری هیچ‌گونه حلالی وجود ندارد و 100% جامد است. در این صورت به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود و کارکنان تولیدی کمتر در معرض خطر خواهند بود.

خطر آتش‌سوزی بسیار پایین

رنگ پودری به‌دلیل عدم حلال بودن، خطر آتش‌سوزی را در مقایسه با رنگ مایع به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

امکان دستیابی به ضخامت بالا بدون شره

رنگ پودری از ویسکوزیته بالا و صددرصد جامد تشکیل شده و به‌همین دلیل امکان دستیابی به ضخامت بالا بدون شره وجود دارد.

برگشت‌پذیر و پرت بسیار پایین رنگ

سیستم و تجهیزات پاشش مرتبط با رنگ پودری به صورتی طراحی شده که رنگ‌هایی که بر روی سطح نتوانسته‌اند بنشینند، دوباره وارد چرخه پاشش کنند و برگشت‌پذیر است. همین مسئله موجب به حداقل رسیدن پرت مواد می‌شود و ضایعات، پسماند فاضلابی ندارد.

مزایا و معایب رنگ پودری

خواص فیزیکی مکانیکی عالی

رنگ‌های پودری نسبت به رنگ مایع دارای خواص فیزیکی مکانیکی بسیار عالی بوده، سختی و مقاومت بسیار بالایی دارد. در بررسی مزایا و معایب رنگ پودری ، خاصیت فیزیکی مکانیکی یکی از عوامل مهم بوده و نسبت به رنگ مایع تأثیرگذاری بیشتری دارد.

خواص ظاهری متنوع و مناسب

رنگ پودری دارای قابلیت نظیر تنوع چرمی، چکشی، سنباده‌ای، طرح چوب، متالیک و کروکودیلی است. همین‌طور می‌توان گفت در رنگ‌های متنوع، براقیت‌های بسیار مات تا بسیار براق توانایی تولید را دارند. تنوع ظاهری حاصل در رنگ پودری در بررسی مزایا و معایب رنگ پودری بسیار تأثیرگذار است. همچنین نقش مهمی در انتخاب رنگ پودری به‌جای رنگ مایع دارد. این خاصیت موجب شده که اغلب صنایع تنها رنگ پودری را استفاده کنند.

نکات مهم در رابطه با معایب رنگ پودری

مشکلات تولیدی و اجرایی رنگ پودری

ازآنجایی‌که پروسه تولید رنگ پودری و ترکیب مواد به‌صورت مذاب صورت می‌گیرد؛ بنابراین امکان تغییر رنگ بعد از تولید وجود ندارد. همچنین رنگ مایع در تمام مراحل، حتی هنگام به‌کارگیری با اضافه‌کردن خمیر رنگ می‌توانید رنگ‌های متفاوتی داشته باشید.

عدم امکان دستیابی به ضخامت‌های بسیار نازک

رنگ پودری 100% جامد بوده و همین دلیل با حداقل میزان پاشش ضخامت اولیه را تشکیل می‌دهد و مواد فراری ندارد. همین دلیل موجب می‌شود ضخامت‌های زیر 25 میکرون تا حدودی امکان‌پذیر نباشد. همین‌طور می‌توان گفت رنگ مایع با توجه به داشتن تینر و امکان درصد جامد پایین، ضخامت رنگ 10 میکرون حاصل می‌شود.

عدم امکان اعمال بر روی قطعات بزرگ مانند کشتی‌ها

ازآنجایی‌که تجهیزات پاشش، روش اجرای رنگ پودری و رنگ آمیزی در سایت پاشش قابل انجام است؛ بنابراین قطعات باید باردار شده و سپس بعد از رنگ آمیزی وارد کوره تا 200 درجه سانتی‌گراد شوند. با توجه به این شرایط، رنگ آمیزی قطعات بزرگ و خشک‌کردن رنگ امکان‌پذیر نیست.

محدودیت مکانیسم خشک‌شدن رنگ به روش کوره

قابلیت پخت و خشک‌شدن رنگ پودری تنها در دمای بالای 180 درجه سانتی‌گراد امکان‌پذیر است. درصورتی‌که رنگ‌های مایع دارای تنوع بیشتری بوده و قابلیت خشک‌شدن در دمای محیط را دارند.

مزایا و معایب رنگ پودری

قابل‌استفاده بودن رنگ پودری تنها جهت پوشش فلزات

ازآنجایی‌که روش اجرا و شرایط باردار شدن سطح و این‌که سطح باید تا دمای 180 درجه دما ببیند، رنگ آمیزی دیگر قطعات غیرفلزی امکان‌پذیر نیست.

فرایند پوشش پودری در کجا استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی هزاران بخش و محصول از پوشش پودری استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

لوازم‌خانگی

اغلب شرکت‌های لوازم‌خانگی از جمله وسایل برقی از این نوع رنگ استفاده می‌کنند.

اتومبیل

از رنگ پودری پوشش دار در اغلب بخش‌های صنعت خودرو نظیر توپی، ضربه‌گیر، چرخ، وسایل تزئینی، دستگیره درب، تخت کامیون، فیلترها، رادیاتورها و قطعات متعدد موتور به‌کار گرفته می‌شود. بدنه‌های خودرو را با پوشاندن یک پوشش پودری روشن برای محافظت بیشتر از آن، کاور می‌کنند. اتومبیل‌هایی نظیر ولوو و  BMW در مدل‌های مدرن از پوشش پودری استفاده می‌کنند. درحالی‌که کرایسلر، فورد و جنرال موتورز سعی می‌کنند تا تکنیک‌های پوشش پودری را آزمایش نمایند.

معماری و ساختمان

روکش پودر در معماری و بازارهای ساختمانی برای قاب‌ها، اکستروژن‌های آلومینیومی، درها و پنجره‌ها استفاده می‌شود. از روکش پودری در پروژه‌های متعدد ساختمانی و بزرگراهی استفاده می‌شود.

با توجه به مزایا و معایب رنگ پودری و محصولات موردنظر برای رنگ آمیزی می‌توان گفت هرکدام از کالاها می‌توانند در پوشش‌دهی فلزات به‌کار گرفته شوند. در حال حاضر اغلب صنایع با توجه به مزایای بالای رنگ پودری، این نوع رنگ را جایگزین رنگ مایع کرده‌اند. با گسترش تکنولوژی رنگ‌های پودری، اغلب صنایع از این نوع رنگ استفاده می‌کنند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.