تفاوت انواع رنگ ها و رنگ پودری از لحاظ ظاهری

دسته‌بندی انواع رنگ ها و توضیح انواع رنگها و کاربرد آنها در ادامه این مطلب بیان شده است. تقسیم‌بندی رنگ های پودری از لحاظ ظاهری شامل رنگ چکشی، رنگ چرمی، رنگ سنباده‌ای، رنگ گرانیتی، رنگ ترنسپرنت یا ورنی، رنگ متالیک و رنگ دکوراتیو است.

انواع رنگ ها : رنگ های پودری چرمی
این رنگ‌ها طیف رنگی زیاد و در نتیجه کاربردهای فراوانی دارند. این مدل از رنگ‌ها دارای سطحی ناصاف هستند. رنگ‌های پودری چرمی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند.
دسته اول پوشش‌هایی هستند که یک رنگ زمینه دارند و یک رنگ دیگر به‌صورت رگه رگه روی رنگ زمینه وجود دارد.
دسته دوم رنگ‌های پودریِ چرمی رنگ‌هایی یکدست هستند و به دلیل ناصاف بودن و انحناهای موجود در آن‌ها بهترین پوشش برای سطوح ناهموار مثل محل اتصالات جوشکاری هستند.
رنگ‌های چرمی ضخامتی بالاتر از حد معمول دارند و این میزان ضخامت باعث شده است که مقاومت مکانیکی آن‌ها کم باشد. به همین دلیل در رنگ‌آمیزی سطوحی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالایی دارند نباید از رنگ‌های دسته دومِ چرمی استفاده شود.
این رنگ‌ها در برابر مواد شیمیایی، اشعه مستقیم خورشید و حرارت شدید مقاومت مطلوبی ندارند و ممکن است سطح رنگ‌آمیزی اصطلاحاً گچی شود. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است یک لاک بر روی سطح رنگ‌آمیزی شده استفاده شود. باید در نظر داشت که این نوع از رنگ‌های چرمی بیشتر جنبه تزیینی دارند. برای استفاده از رنگ‌های نوع دومِ پودری چرمی باید شرایط را یکنواخت نگه داشت؛ عواملی مثل ولتاژ پاشش، فشار هوای همراه پودر، فاصله سر اسپری تا سطح موردنظر برای رنگ‌آمیزی و سرعتی که اپراتورهای کوره اعمال رنگ می‌کنند، باید ثابت باشد. برای اینکه ضخامت نهایی پوشش رنگی مناسب و یکنواخت باشد، ولتاژ پاشش باید تا ۱۰ کیلو وات نسبت به رنگ‌های معمولی کمتر باشد. رنگ‌های چرمی مقابل ضربه، خراش و سایش مقاوم هستند.
سیستم‌های بایگانی، درب و بدنه آسانسور، تابلو برق و تجهیزات برق، مبلمان فلزی، صنعت ساختمان و درب‌های ضد سرقت ازجمله مواردی هستند که رنگ‌های پودری چرمی در آن صنایع کاربرد دارند.

انواع رنگ ها - رنگ های پودری

رنگ پودری صاف
در ادامه توضیح انواع رنگها و کاربرد آنها در مورد رنگ صاف باید گفت این نوع از رنگ های پودری در اکثر صنایع مانند سرمایشی و گرمایشی، پروفیل آلومینیوم، لوازم خانگی، قطعات خودرو و … کاربرد دارند. در واقع می‌توان گفت رنگ‌های پودری صاف اصلی‌ترین و پرکاربردترین گروه در بین رنگ‌های پودری هستند و در زمینه‌های رنگ‌آمیزی محصولات صنعتی و تزیینی استفاده می‌شوند.

رنگ‌های پودری چکشی
رنگ های چکشی بخش دیگری از انواع رنگ ها هستند. این نوع از رنگ‌های پودری به دلیل پوشش کامل درزها و ناهمواری‌های سطح، بهترین نمونه برای رنگ‌آمیزی سطوح ناصاف هستند. در استفاده از رنگ‌های پودری چکشی باید در نظر داشت که این مدل رنگ‌ها برای قطعاتی مناسب است که در معرض رطوبت هوا قرار نگیرند. همچنین برای پوشش قطعات تزیینی هم از همین مدل از رنگ استفاده می‌شود. موارد استفاده رنگ چکشی در صنعت ساختمان و درب‌های ضد سرقت، نرده‌های آهنی، مبلمان فلزی، تابلوهای برق فضای داخلی و لوازم خانگی است.
توصیه می‌شود جهت دوام بیشتر این رنگ‌ها، بعد از پخت بر روی آن‌ها از پوشش محافظتی لاک استفاده شود. باید دانست که این مدل از رنگ ضخامت مناسبی (بالای ۸۰ میکرون) دارد و در زمان آغاز فرایند پخت شوک حرارتی دریافت می‌کند و این دو ویژگی از موارد با اهمیت ویژه در تولید این رنگ هستند. رنگ‌های چکشی به دلیل قابلیت استفاده از بازیافت رنگ به دفعات زیاد (اختلاط با رنگ نو) بدون ایجاد عارضه در کیفیت و ظاهر سطوح اعمال شده سبب کاهش ضایعات رنگ و در نتیجه کاهش هزینه‌های رنگ‌آمیزی مصرف‌کنندگان می‌شود.

رنگ پودری سنباده‌ای
رنگ‌های سنباده‌ای به دو دسته سنباده‌ای زبرِ درشت و سنباده‌ای زبرِ ریز تقسیم می‌شوند. به دلیل ضخامت کمتر رنگ سنباده‌ای ریز، سطوحی که با این رنگ پوشش داده می‌شود ضخامت کمتر و مقاومت مکانیکی بهتری دارند. این نوع از رنگ‌ها در ساخت مبلمان فلزی، کامپیوتر و تجهیزات برقی کاربرد دارند.
رنگ‌های پودری چروک
این مدل از رنگ‌های پودری بر روی سطح رنگ‌آمیزی شده رگه‌های منحصربه‌فردی ایجاد می‌کنند که باعث زیبایی محصول می‌شود. رنگ‌های چروک شامل ۲ گروه رنگ صاف و برجسته می‌شوند؛ و در طیف‌های مختلفی قابلیت تولید دارند. صنعت ساختمان، لوازم خانگی، ظروف تفلون، بخاری و صنایع روشنایی از جمله موارد کاربرد رنگ‌های پودری چروک هستند.

رنگ‌های طرح چوب و سنگ (دکورال)
این نوع از رنگ یک نوع پوشش است که بدون طرح بر روی قطعه یا سطح موردنظر ایجاد می‌شود. بعد از این‌که رنگ در کوره پخته شد با استفاده از دستگاه‌های خاص، فیلم، کاغذ یا … طرح مورد نظر بر روی قطعه ایجاد می‌شود. رنگ‌های دکورال با درجه براقی مختلف و در دسته‌بندی رنگ‌های صاف و سنباده‌ای تولید می‌شوند.
رنگ‌های پودری طرح چوب و سنگ در کابینت آشپزخانه و صنایع پروفیل آلومینیوم کاربرد دارند.

رنگ‌های پودری ورنی (ترنسپرنت)
این نوع از رنگ های پودری در واقع یک لایه بی‌رنگ و در برخی موارد رنگی هستند که بر روی سطح موردنظر اعمال می‌شوند تا میزان براق بودن سطح و مقاومت آن را افزایش دهند. می‌توان گفت این مدل از رنگ پودری بیشتر کاربرد تزئینی و زیبایی دارد. چراغ خودرو، مبلمان فلزی و ظروف تفلون مواردی هستند که بیشترین کاربرد رنگ ورنی در آن‌ها دیده می‌شود.

رنگ پودری متالیک
این نوع از رنگ‌ها بیشتر در صنایع فلزی دکوراتیو کاربرد دارند. عدم ایجاد گردوغبار، قابلیت بازیافت، ثبات رنگ بالا، خواص مکانیکی مطلوب، ثبات رنگ بعد از بازیافت و استفاده مجدد، چسبندگی بالا، از جمله ویژگی‌های رنگ پودری متالیک است. این رنگ‌ها عمدتاً در صنایع فلزی دکوراتیو کاربرد دارند.
در انتهای مبحث انواع رنگ ها باید اشاره کرد که رنگ‌های پودری از منظر میزان براق بودن هم انواع مختلفی دارند که دسته‌بندی آن‌ها شامل موارد رنگ‌های مات، نیمه مات، سوپر مات، رنگ‌های براق، نیمه براق و رنگ‌های سوپر براق می‌شود.

اگر از مطالعه این مطلب رضایت داشته‌اید پیشنهاد می‌کنیم مقاله رنگ پودری چیست؟ و شرح ویژگی‌های رنگ‌های الکترواستاتیک را نیز مطالعه بفرمایید.